- Aktualności
- Biuro Regionalne Woj. Lubuskiego w Brukseli
- Wizyty studyjne
- Staże dla pracowników JST i inne
- Młodzież | Młodzi On-Life
- Programy UE na lata 2021-2027
- Fundusze Europejskie 2021-2027
- Euroejska Współpraca Terytorialna
- Otwarte zaproszenia do składania wniosków
- Poszukiwania partnerów do współprcy
- Instytucje i organy UE
- Lubuscy posłowie do Parlamentu Europejskiego
- Kontakt
- Deklaracja dostępności Biura Regionalnego Województwa Lubuskiego w Brukseli
Zapisz się do biuletynu
Aktualności
Łatwiejsze korzystanie z funduszy UE: Rada potwierdza porozumienie z Parlamentem
- 20-04-2018
- Autor: BRWL
- drukuj
UE upraszcza zasady korzystania z zasobów unijnego budżetu. 19 kwietnia 2018 r. Komitet Stałych Przedstawicieli (Coreper) zatwierdził porozumienie z Parlamentem Europejskim co do rozporządzenia zbiorczego z przepisami finansowymi UE. Nowelizuje ono dotychczasowe rozporządzenie finansowe, czyli ogólne ramy zarządzania budżetowego, oraz szereg aktów dotyczących wieloletnich programów UE w określonych dziedzinach, m.in. w polityce spójności.
Prostsze staną się przepisy o korzystaniu z różnych funduszy – czy to zarządzanych bezpośrednio przez Komisję, czy to przez różne organizacje i jednostki, czy to wspólnie z władzami krajowymi.
Marineła Petrowa, bułgarska wiceminister finansów: Główną ideą reformy było ułatwić życie beneficjentom i zarządzającym funduszami UE. Taki wyraźny postulat docierał w ostatnich latach do unijnych prawodawców. Reforma przyniesie też inne korzyści. Spodziewamy się szybszej implementacji, niższych kosztów, konkretniejszych efektów i łatwiejszego dostępu dla małych beneficjentów.
Łatwiejsze otrzymywanie refundacji
Nowe przepisy poszerzą możliwość stosowania systemu, w którym podstawą płatności z budżetu UE są osiągnięte wyniki czy wcześniej ustalone kryteria, a nie drobiazgowe rozliczenia kosztów. Jeżeli nie będzie dostępnych danych statystycznych czy historycznych, przy szacowaniu kosztów będzie można polegać na ocenie eksperckiej. Pod względem biurokracji odciąży to zarówno beneficjentów, jak i odnośne organy, i pozwoli im bardziej skupić się na osiąganiu celów aniżeli na gromadzeniu i sprawdzaniu dokumentów finansowych. Zmniejszy się też ryzyko błędu, a małym beneficjentom o ograniczonym zapleczu łatwiej będzie sięgać po unijne fundusze. Małe organizacje ucieszy fakt, że praca wolontariacka będzie uznawana za element wymaganego własnego wkładu finansowego.
Niepowielanie kontroli i ocen
Aby uniknąć wielokrotnego kontrolowania tych samych działań i podmiotów, Komisja będzie w większym stopniu mogła polegać na audytach i ocenach dokonywanych przez partnerów międzynarodowych czy państwa członkowskie. W myśl nowych przepisów Komisja nie będzie mogła dwukrotnie żądać tych samych informacji. Środki te dodatkowo ograniczą biurokrację, a beneficjenci (np. NGO) otrzymujący fundusze z kilku źródeł będą mogli skupić się na pracy w terenie.
Prostsze łączenie różnych źródeł
Niektóre zmiany służą temu, by prościej było czerpać fundusze na projekty z różnych programów czy instrumentów, opierając się przy tym – w miarę możliwości – na jednolitym zbiorze przepisów. Np. łatwiej będzie łączyć dotacje z unijnych funduszy strukturalnych z instrumentami finansowymi i środkami z Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych dzięki „instrumentom łączonym”. Można też będzie łączyć dotacje z instrumentami finansowymi w ramach instrumentu „Łącząc Europę”, by finansować projekty w dziedzinie transportu, energetyki czy technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zachęci to do wykorzystywania szerokiej gamy środków z budżetów krajowych i od inwestorów prywatnych oraz zoptymalizuje stosowanie zasobów unijnych.
Jednolity zbiór przepisów
Przepisy finansowe UE zostały zreorganizowane dla większej zwięzłości i czytelności. Rozporządzenie finansowe i najważniejsze przepisy wykonawcze scalono w postaci jednolitego zbioru przepisów. Z uwagi na analogie między różnymi trybami zarządzania i typami realizacji budżetowej skonsolidowano odnośne przepisy – dotychczas figurujące w osobnych rozdziałach rozporządzenia finansowego.
Pozostałe zmiany
Niektóre zmiany są zorientowane na specyficzne cele. Nowe przepisy ułatwią korzystanie z unijnych funduszy strukturalnych do integrowania migrantów i uchodźców. Lepiej promują też walkę z unikaniem podatków i firmami fasadowymi. W nowym rozporządzeniu stworzono też pełniejsze ramy do korzystania z instrumentów finansowych i gwarancji budżetowych, po to by zdynamizować inwestycje. Wreszcie lepszy pomiar efektywności projektów dofinansowywanych przez UE sprawi, że unijny budżet będzie bardziej premiować konkretne wyniki.
Co dalej?
Oczekuje się, że Parlament przyjmie odnośne rozporządzenie w pierwszym czytaniu. Następnie otrzyma je do ostatecznego przyjęcia Rada.Oczekuje się, że rozporządzenie wejdzie w życie w lipcu 2018 r. i większość jego przepisów zacznie natychmiast obowiązywać. Instytucje UE otrzymają pewien zapas czasu na dostosowanie swoich wydatków administracyjnych do nowych przepisów. Rozporządzenie zaczną stosować 1 stycznia 2019 r.
Kontekst
Propozycję rozporządzenia zbiorczego Komisja przedstawiła we wrześniu 2016 r. W listopadzie 2017 r. wyodrębniono z niego 4 akty legislacyjne dotyczące rolnictwa, tak by mogły wejść w życie 1 stycznia 2018 r. Wstępne porozumienie co do głównych elementów rozporządzenia zbiorczego nastąpiło w grudniu 2017 r. Daty stosowania przepisów uzgodniono ostatecznie z Parlamentem 27 marca 2018 r. Uzgodniony zbiór jest częścią ogólniejszych starań o to, by uprościć realizację budżetu UE, a równocześnie utrzymać rozważne gospodarowanie unijnymi środkami.
Więcej informacji:
Komunikat prasowy Rady: Budżet UE - porozumienie co do uproszczonego wykonania: zobacz
Komunikat prasowy Rady: Budżet UE - prostsze zasady korzystania ze środków UE: zobacz
Komunikat prasowy Rady: Rozporządzenie zbiorcze: - Rada przyjmuje nowe uproszczone przepisy rolne: zobacz
Komunikat prasowy Rady: Porozumienie w sprawie rolnych aspektów rozporządzenia zbiorczego potwierdzone: zobacz
Źródło: Rada, www.consilium.europa.eu