Logo: Województwo lubuskie
Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli

Kalendarz wydarzeń

Aktualności

Cztery polskie miasta walczą o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029

Bielsko–Biała, Katowice, Kołobrzeg oraz Lublin zostały polskimi finalistami w konkursie Europejskiej Stolicy Kultury 2029. Po pięciodniowych obradach, niezależni eksperci przedstawili rekomendację z krótkiej listy kandydatów, wybranych spośród dwunastu miast z Polski. Bycie finalistą to ważne osiągnięcie, które może przynieść miastom korzyści kulturalne, ekonomiczne i społeczne, jeżeli ich propozycje będą zgodne z długoterminowymi strategiami rozwoju opartymi na kulturze.
Po otrzymaniu formalnej akceptacji od polskich władz, miasta-finaliści będą miały do lata 2024 roku czas na doprecyzowanie swoich wniosków. Następnie, w drugiej połowie 2024, zespół ekspertów spotka się w Warszawie, aby zdecydować, które z miast zostanie Europejską Stolicą Kultury w 2029 roku. Będzie to trzecie polskie miasto z tym tytułem, po Krakowie (2000) i Wrocławiu (2016). W tym samym roku, tytuł otrzyma również miasto w Szwecji, którego wybór nastąpi w 2024.
Corocznie, dwóm lub trzem miastom przyznawany jest tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. W 2023 roku są to: Timişoara (Rumunia), Eleusis (Grecja) oraz Veszprem (Węgry). Następnie, kolejno w latach 2024-2028, tytuł ten otrzymają miasta z Austrii, Estonii, Norwegii, Niemiec, Słowenii, Finlandii, Słowacji, Łotwy, Portugalii, Czech, Macedonii Północnej oraz Francji.
Polska rozpoczęła nabór zgłoszeń od miast w listopadzie 2022, z dwunastoma miastami składającymi wnioski do września 2023. System wyboru składa się z dwóch etapów: wstępnej selekcji oraz ostatecznego wyboru dokonywanego około dziewięć miesięcy później. Następnie, wybrane miasto jest oficjalnie wyznaczane przez państwo członkowskie. W procesie selekcji uczestniczy zespół niezależnych ekspertów, z których dwóch jest wyznaczonych przez władze krajowe, a dziesięcioro przez instytucje UE.
Kandydujące miasta muszą przedstawić program kulturalny o charakterze europejskim, angażujący mieszkańców miasta oraz przyciągający turystów z kraju i Europy. Program ten musi mieć trwały wpływ na rozwój miasta. Projekt "Europejska Stolica Kultury", zapoczątkowany w 1985 roku przez grecką minister kultury Melinę Mercouri, stał się jednym z najważniejszych projektów kulturalnych w Europie, promującym różnorodność kulturową i rozwój miast poprzez kulturę.
Źródło: Komisja Europejska.

Raport: problem z rasizmem

Na podstawie badania Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) wynika, że niemal połowa osób pochodzenia afrykańskiego w UE doświadcza codziennie rasizmu i dyskryminacji – to wzrost w porównaniu z 2016 rokiem. Nękanie na tle rasowym oraz etniczne profilowanie są szczególnie nasilone wśród młodszej populacji.
W raporcie FRA zatytułowanym „Być osobą czarnoskórą w UE” podkreślono:
  1. Dyskryminacja rasowa: 45% badanych spotkało się z dyskryminacją w ciągu ostatnich 5 lat. To wzrost w porównaniu do poprzedniego badania, gdzie wynosiło to 39%. W Niemczech i Austrii ten wskaźnik przekroczył 70%. Najczęściej miało to miejsce podczas poszukiwania pracy lub mieszkania. Osoby młode i z wyższym wykształceniem są szczególnie narażone. Mimo to, tylko 9% zgłasza te incydenty.
  2. Nękanie: 30% respondentów doświadczyło nękania rasistowskiego, ale nieliczni decydują się to zgłosić.
  3. Profilowanie rasowe: 58% twierdzi, że ich zatrzymanie przez policję miało podłoże rasowe. To wpływa na niskie zaufanie do policji.
  4. Praca: 34% odczuwało dyskryminację podczas poszukiwania pracy, a 31% w miejscu pracy.
  5. Mieszkalnictwo: Osoby pochodzenia afrykańskiego są bardziej narażone na ubóstwo, z 33% mających trudności z utrzymaniem i 31% doświadczającymi dyskryminacji podczas szukania mieszkania.
  6. Edukacja: Młodzi ludzie pochodzenia afrykańskiego są trzy razy bardziej narażeni na porzucenie edukacji przedwcześnie. Rasizm w edukacji wzrósł w porównaniu z 2016 rokiem.
FRA apeluje do państw członkowskich o działania przeciwdziałające dyskryminacji, w tym m.in. egzekwowanie przepisów, rejestrowanie przestępstw z nienawiści oraz działania na rzecz równości w różnych sektorach.
Badanie oparte było na odpowiedziach 6700 osób z 13 krajów UE, analizując doświadczenia imigrantów i ich potomków w Europie.
Źródło:Komisja Europejska.

Drony nie zawsze bezpieczne

Komunikat Komisji Europejskiej dotyczy przeciwdziałania zagrożeniom wynikającym z bezprawnego i ryzykownego użycia dronów w sektorze cywilnym. W dokumencie tym, Komisja przedstawia całościową strategię UE dotyczącą dronów, mającą na celu zabezpieczenie się przed niekontrolowanym wzrostem zagrożeń w wyniku dynamicznych zmian technologicznych i zwiększenia liczby tych urządzeń. Strategia ta również zakłada stworzenie spójnych ram prawnych oraz promowanie jednolitego rozumienia procedur w odpowiedzi na ciągle ewoluujące zagrożenia.
Drony odgrywają kluczową rolę w przyszłości ekonomii i społeczeństwa Europy, zwłaszcza w obszarach takich jak transport, obrona, handel i usługi. Legalne wykorzystanie dronów jest istotne w kontekście transformacji ekologicznej i cyfrowej.
Jak podkreślono w strategii przeciwdziałania terroryzmowi, pomimo iż UE stawia bariery przed wykorzystaniem dronów w złych celach, ich dynamiczny rozwój przynosi nowe wyzwania dla bezpieczeństwa. Drony były używane w przestępczości, takiej jak przemyt narkotyków, a także zauważono je w pobliżu kluczowej infrastruktury, sugerując potencjalne ryzyko dla bezpieczeństwa. Drony stanowią także zagrożenie dla prywatności obywateli, zwłaszcza w rejonach miejskich.
Do komunikatu dołączono dwa poradniki przygotowane przez Wspólne Centrum Badawcze Komisji dotyczące technicznych aspektów polityki UE w zakresie dronów.
W komunikacie zarysowano zestaw działań skupionych na tworzeniu społeczności, wymianie wiedzy między krajami oraz wsparciu dla krajów za pomocą wytycznych, szkoleń i finansowania. Sformułowano sześć kluczowych działań:
  1. Wzmocnienie współpracy poprzez udoskonalenie istniejących inicjatyw i utworzenie ekspertów ds. dronów.
  2. Rozważenie środków regulacyjnych w celu harmonizacji praw i procedur w całej UE.
  3. Doradzanie państwom w zakresie technologii przeciwdziałania dronom.
  4. Rozszerzenie szkoleń dla firm ochroniarskich i organów ścigania.
  5. Wspieranie badań naukowych poprzez programy finansowania.
  6. Zwiększenie wsparcia finansowego dla rozwiązań antydronowych.
Zaplanowano przegląd działań do 2030 roku z przewidzianym podsumowaniem w 2027 roku.
W strategiach UE podkreśla się poważność zagrożenia ze strony dronów. W 2022 roku Komisja ogłosiła Strategię dotyczącą dronów 2.0, kładąc nacisk na inteligentne podejście. Prace nad zagrożeniami dronów rozpoczęły się w 2016 roku, a od tamtej pory podjęto wiele działań, w tym finansowanie inicjatyw dotyczących budowania społeczności i wymiany informacji.
Źródło: Komisja Europejska.

Ruch bezwizowy pod ściślejszą kontrolą

Ruch bezwizowy dostarcza wielu korzyści – gospodarczych, społecznych i kulturowych – pobudzając turystykę i podróże. Korzystają z tego zarówno państwa członkowskie UE, jak i ich partnerzy. Tymczasem polityka wizowa UE stanowi kluczowy instrument współpracy z krajami trzecimi.
W aktualnej sytuacji geopolitycznej pojawiają się jednak nowe wyzwania związane z ruchem bezwizowym. UE musi być gotowa zaradzić problemom związanym z nadużywaniem systemu, takimi jak rosnąca liczba osób o nieuregulowanym statusie czy zagrożenia hybrydowe. W odpowiedzi na te wyzwania Komisja sugeruje rewizję obecnych procedur w zakresie zawieszania zwolnień z wiz.
Niniejszy wniosek, zgodny z deklaracją przewodniczącej Ursuli von der Leyen, ma na celu poprawę funkcjonowania tych procedur oraz monitorowanie krajów korzystających z ruchu bezwizowego. Wniosek zawiera również szóste sprawozdanie dotyczące mechanizmu zawieszania zwolnienia z wiz.
I. Udoskonalenie mechanizmu zawieszającego ruch bezwizowy:
  • Mechanizm będzie mógł być aktywowany w szerszym zakresie przypadków, takich jak brak dostosowania do polityki wizowej UE.
  • Procedury zostaną wydłużone, umożliwiając bardziej skuteczne działania naprawcze.
  • Zostanie wprowadzony tryb pilny dla natychmiastowej reakcji w sytuacjach kryzysowych.
  • Zostaną zwiększone obowiązki monitorowania i raportowania przez Komisję.
II. Szóste sprawozdanie dotyczące mechanizmu zawieszającego:
  • Sprawozdanie obejmuje kraje dialogu o liberalizacji wiz z Bałkanów Zachodnich, Partnerstwa Wschodniego oraz kraje z programami obywatelstwa dla inwestorów.
  • Sprawozdanie podkreśla potrzebę dalszych działań w zakresie dostosowywania polityk wizowych oraz walki z nielegalną migracją i korupcją.
Komisja będzie nadal monitorować kraje korzystające z ruchu bezwizowego i przedstawiać sprawozdania dotyczące potencjalnych zagrożeń. Proponowane zmiany będą omawiane w Parlamencie Europejskim i Radzie.
Ruch bezwizowy w UE korzysta z 60 krajów trzecich, a mechanizm jego zawieszania został wprowadzony w 2013 r., aby skutecznie reagować na zagrożenia związane z migracją. Mechanizm ten został zaktualizowany w 2017 r., umożliwiając bardziej elastyczne reagowanie na ewentualne wyzwania.
Źródło: Komisja Europejska.

Migracja w basenie Morza Śródziemnego

Komisja Europejska zaprezentowała plan działania dotyczący wschodniej części Morza Śródziemnego. Inicjatywa ma na celu poprawę zarządzania migracją na tym szlaku i jest odpowiedzią na rosnące wyzwania migracyjne w regionie. Plan ten wpisuje się w szersze działania UE, które były już podejmowane w innych kluczowych obszarach migracji, takich jak Bałkany Zachodnie czy szlaki środkowośródziemnomorskie.
Kluczowe punkty planu:
  1. Zapobieganie nielegalnej migracji: Wzmożenie współpracy z krajami pochodzenia i tranzytu, walka z przemytem ludzi oraz promowanie legalnych dróg migracji.
  2. Wzmocnienie zarządzania granicami: Współpraca z krajami tranzytowymi, takimi jak Turcja, w celu zwiększenia kontroli na granicach lądowych i morskich.
  3. Zwiększenie współpracy w zakresie powrotów: Wzmożenie działania w kierunku powrotów i readmisji, w szczególności z krajami azjatyckimi i afrykańskimi.
  4. Zarządzanie migracją: Współpraca z państwami członkowskimi w zakresie poprawy systemów azylowych i przyjmowania migrantów.
Plan ten ma być realizowany w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, a monitorowanie jego postępów będzie odbywać się za pośrednictwem istniejących mechanizmów Komisji i Rady.
W 2022 r. odnotowano znaczący wzrost nielegalnych przekroczeń granicy na wschodnim szlaku śródziemnomorskim. W szczególności Grecja i Cypr stanęły w obliczu większego napływu migrantów. Również Włochy doświadczyły zwiększonego ruchu na trasie z Turcji.
Komisja podkreśla, że działa w odpowiedzi na te wyzwania i jest gotowa reagować dynamicznie w miarę rozwoju sytuacji. Plan ten jest elementem szerszej strategii migracyjnej UE, mającej na celu wsparcie państw członkowskich i zabezpieczenie granic zewnętrznych Unii.
Źródło: Komisja Europejska.

Polska skarga na Niemcy. Przemieszczanie odpadów.

Sprawa dotyczy gromadzenia odpadów w miejscach Tuplice i Stary Jawor, które Niemcy nie odebrały. W obecnej chwili Polska może zdecydować o skierowaniu sprawy do Trybunału.
Komisja Europejska wydała uzasadnioną opinię w ramach postępowania dotyczącego nielegalnego przemieszczania odpadów z Niemiec do Polski. Postępowanie to zostało wszczęte przez Polskę przeciwko Niemcom na podstawie art. 259 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Polska zarzuciła Niemcom naruszenie art. 24 ust. 2 i art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 w sprawie przemieszczania odpadów, a także naruszenie art. 4 ust. 3 TUE (obowiązek lojalnej współpracy). Niemcy odmówiły przyjęcia z powrotem odpadów przemieszczonych nielegalnie z Niemiec do siedmiu różnych miejsc w Polsce.
W uzasadnionej opinii Komisja stwierdza, że Niemcy naruszyły swoje zobowiązania wynikające z art. 24 ust. 2 rozporządzenia w sprawie przemieszczania odpadów, ponieważ nie odebrały w terminie 30 dni odpadów z Tuplic, a w pewnym zakresie nie odebrały odpadów z Starego Jawora. To ostatnie stwierdzenie dotyczy tylko przemieszczeń zorganizowanych przez podmioty, które wiedziały, że odbiorca odpadów nie posiadał odpowiedniego zezwolenia w zakresie zarządzania odpadami.
Co do zarzutów przedstawionych przez Polskę w związku z naruszeniem art. 24 ust. 2 rozporządzenia w sprawie przemieszczania odpadów w odniesieniu do innych miejsc w Starym Jaworze i pozostałych przemieszczeń, Komisja nie jest w stanie stwierdzić naruszenia z powodu braku jasności faktów i niewystarczających dowodów potwierdzających niezgodność z prawem tych przemieszczeń.
Komisja uważa również, że zarzut Polski, dotyczący naruszenia art. 28 ust. 2 rozporządzenia w sprawie przemieszczania odpadów, ze względu na niezaakceptowanie klasyfikacji odpadów, jest nieuzasadniony.
Wreszcie, Komisja zauważa, że choć współpraca między stronami w ustalaniu faktów i znalezieniu wzajemnie akceptowalnych rozwiązań była w pewnym momencie nieoptymalna, to nie jest w stanie stwierdzić, że Niemcy naruszyły art. 4 ust. 3 TUE z powodu braku lojalnej współpracy z Polską.
Zgodnie z art. 259 Traktatu, państwo członkowskie, które uważa, że inne państwo członkowskie uchybiło swoim zobowiązaniom wynikającym z Traktatów, może złożyć sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jednak przed skierowaniem sprawy do Trybunału, państwo członkowskie musi zgłosić ją Komisji, która wydaje uzasadnioną opinię po umożliwieniu obu stronom przedstawienia swoich uwag.
Polska złożyła skargę do Komisji 26 lipca 2023 roku, a Niemcy odpowiedziały na nią na piśmie 7 września 2023 roku. Komisja wysłuchała zarówno Polski, jak i Niemiec podczas spotkania wyjaśniającego, które miało miejsce 20 września 2023 roku. Teraz, po przyjęciu uzasadnionej opinii, Polska ma możliwość podjęcia decyzji o przekazaniu sprawy do Trybunału.
Źródło: Komisja Europejska.

Program prac KE na 2024

Komisja Europejska przyjęła program pracy na rok 2024, w którym kładzie duży nacisk na uproszczenie przepisów obowiązujących obywateli i przedsiębiorstwa w całej Unii Europejskiej. W ten sposób spełniamy zobowiązanie przewodniczącej Ursuli von der Leyen, które zakłada ograniczenie wymogów sprawozdawczych o 25 proc. zgodnie ze strategią zwiększenia długoterminowej konkurencyjności UE oraz wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).
W programie pracy omówiono osiągnięcia z ostatnich czterech lat, przedstawiono nowe propozycje Komisji na nadchodzące miesiące oraz zaprezentowano istotne inicjatywy mające na celu ograniczenie biurokracji. Niektóre z tych inicjatyw zostały już przedstawione (15 wniosków i inicjatyw od marca 2023 roku), podczas gdy inne są prezentowane równolegle dzisiaj (26 wniosków dotyczących racjonalizacji), a jeszcze inne zostaną zaproponowane w przyszłości. Wszystkie te inicjatywy zostały szczegółowo opisane w specjalnym załączniku razem z zapowiedzianymi analizami i ocenami adekwatności.
Ponieważ już zrealizowano ponad 90 proc. zobowiązań zawartych w wytycznych politycznych z 2019 roku, a wybory europejskie w 2024 roku zbliżają się coraz bardziej, nowe inicjatywy zawarte w programie pracy koncentrują się na tych obszarach, które są nadal istotne dla spełnienia zobowiązań Komisji oraz reagowania na nowe wyzwania. Te inicjatywy są oparte na orędziu o stanie Unii oraz liście intencyjnej przewodniczącej Ursuli von der Leyen z 2023 roku.
W strategii Komisji na rzecz długoterminowej konkurencyjności określono cel redukcji o 25 proc. obciążeń związanych z wymogami sprawozdawczymi, nie naruszając przy tym celów polityki w poszczególnych dziedzinach. W tym kontekście Komisja dąży do uproszczenia wymogów sprawozdawczych, np. poprzez reformę unijnego kodeksu celnego, co pozwoli przedsiębiorcom zaoszczędzić około 2 miliardy euro. Proponowane zmiany w zakresie badań statystycznych mają na celu obniżenie kosztów, w tym dla MŚP, o 450 milionów euro.
Program pracy na rok 2024 zawiera także szereg dodatkowych propozycji mających na celu uproszczenie przepisów w różnych obszarach polityki, bez obniżania standardów społecznych, norm bezpieczeństwa i ochrony konsumentów oraz standardów ekologicznych i gospodarczych. Planowane zmiany będą polegać na usprawnieniu wymogów sprawozdawczych, w szczególności poprzez konsolidację nakładających się na siebie obowiązków, redukcję liczby przedsiębiorstw objętych tymi wymogami i większą cyfryzację.
W celu monitorowania postępów w osiąganiu celu redukcji o 25 proc. obciążeń związanych z wymogami sprawozdawczymi, Komisja będzie publikować coroczne badania obciążenia, począwszy od edycji na rok 2023, która zostanie opublikowana w przyszłym roku.
W obliczu bezprecedensowych wyzwań geopolitycznych, gospodarczych, społecznych i technologicznych, zapewnienie konkurencyjności i bezpieczeństwa gospodarczego Unii Europejskiej pozostaje najwyższym priorytetem. Nowe inicjatywy polityczne na rok 2024 mają na celu osiągnięcie tego celu poprzez zrównoważone ograniczenie obciążeń narzucanych przedsiębiorstwom i administracjom poprzez redukcję biurokracji. To priorytet, którym kieruje się przewodnicząca KE, Ursula von der Leyen.
Komisja wywiązała się z ponad 90 proc. zobowiązań zawartych przez przewodniczącą von der Leyen w wytycznych politycznych z 2019 roku. W 2024 roku konieczne będą dalsze starania ze strony Parlamentu Europejskiego i Rady w celu osiągnięcia porozumienia w sprawie wniosków, które oczekują na przyjęcie, co pozwoli obywatelom i przedsiębiorstwom w pełni korzystać z inicjatyw UE w ramach polityki.
Komisja będzie kontynuować wdrażanie Europejskiego Zielonego Ładu, programu rozwoju, dbając o to, aby transformacja ekologiczna była sprawiedliwa, inteligentna i sprzyjała włączeniu społecznemu. Będzie prowadzić dialog z obywatelami i sektorem przemysłowym oraz przygotuje wsparcie w obliczu transformacji, w tym poprzez Społeczny Fundusz Klimatyczny, który jest kierowany do obywateli i przedsiębiorstw w trudnej sytuacji. Ponadto Komisja rozpocznie strategiczny dialog w sprawie przyszłości rolnictwa w UE. W dalszym ciągu będzie działać na rzecz Europy w erze cyfrowej poprzez inicjatywy udostępniania superkomputerów start-upom z sektora sztucznej inteligencji i wprowadzenie europejskiego prawa kosmicznego.
Mimo wielu wyzwań, gospodarka UE wykazała się odpornością wobec różnych kryzysów. W 2024 roku Komisja skupi się na problemach związanych z niedoborem pracowników i kwalifikacji, edukacją, dialogiem społecznym, inflacją oraz ułatwieniem prowadzenia działalności gospodarczej.
Wsparcie dla Ukrainy w obliczu rosyjskiej agresji pozostaje jednym z głównych priorytetów na rok 2024, a także wzmacnianie korzystnego partnerstwa między UE a Afryką, unijny plan na rzecz sprawiedliwego handlu oraz rozwijanie zdolności obronnych państw członkowskich. Komisja będzie intensyfikować współpracę w zakresie walki z przemytem migrantów i podejmować działania związane z reformami przedakcesyjnymi oraz przeglądami polityki w celu identyfikacji potencjalnych możliwości dla rozszerzonej Unii.
Wszystko to będzie możliwe dzięki ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim i Radą, której celem jest osiągnięcie porozumienia przed końcem kadencji obecnej Komisji. Ponadto, obok ogłoszonego dzisiaj zaproszenia do składania uwag, Komisja przeprowadzi dodatkowe konsultacje z przedsiębiorstwami, w tym z siecią pełnomocników ds. MŚP, ekspertami z państw członkowskich i innymi interesariuszami, aby zidentyfikować szczególnie problematyczne kwestie i obszary wymagające priorytetowego traktowania.
Każdego roku Komisja przyjmuje program pracy, w którym określa swoje działania na nadchodzący rok. Program ten służy do informowania opinii publicznej i współprawodawców o planach i zobowiązaniach politycznych dotyczących nowych inicjatyw legislacyjnych, wycofywania projektów oczekujących na przyjęcie oraz przeglądu obowiązującego prawa UE. Program pracy na 2024 rok został opracowany w wyniku ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim, państwami członkowskimi oraz organami doradczymi Unii Europejskiej.
Źródło: Komisja Europejska.

Zmiany demograficzne w UE

Zmiana demograficzna w Unii Europejskiej staje się coraz bardziej pilna, wymagając działań na poziomie europejskim w celu zapobieżenia negatywnym skutkom dla wzrostu gospodarczego i konkurencyjności. Komisja Europejska przedstawiła komunikat, w którym prezentuje zestaw narzędzi polityki, dostępnych dla państw członkowskich, umożliwiających zarządzanie zmianami demograficznymi oraz łagodzenie ich wpływu na społeczeństwo i gospodarkę, włączając globalną konkurencyjność Unii Europejskiej. W tym komunikacie opisano różnorodne narzędzia, takie jak regulacje, polityki ramowe i wsparcie finansowe, które państwa członkowskie mogą wykorzystać w tym celu. Te narzędzia można skutecznie łączyć z krajowymi i regionalnymi strategiami politycznymi, wzmocniając tym samym zdolność do korzystania z możliwości i łagodzenia trudności związanych ze zmianą demograficzną.
Zestaw narzędzi demograficznych opiera się na doświadczeniach z całej UE i opiera się na czterech głównych filarach:
  1. Wspieranie rodziców poprzez lepsze pogodzenie aspiracji rodzinnych i zawodowych, szczególnie poprzez zapewnienie dostępu do wysokiej jakości opieki nad dziećmi oraz odpowiedniej równowagi między życiem zawodowym a życiem prywatnym.
  2. Wspieranie i wzmacnianie pozycji młodszych pokoleń w zakresie rozwoju osobistego i zdobywania umiejętności, ułatwianie dostępu do rynku pracy i dostępnych cenowo mieszkań.
  3. Wzmacnianie pozycji starszych pokoleń i dbanie o ich dobrobyt poprzez reformy związane z polityką rynku pracy i miejscami pracy.
  4. W razie potrzeby, rozwiązanie problemu braku pracowników poprzez zarządzaną legalną migrację, przy jednoczesnym zapewnieniu pełnej komplementarności z pozyskiwaniem talentów wewnętrznych w UE.
Podczas opracowywania zestawu narzędzi demograficznych uwzględniono konieczność uwzględnienia wymiaru terytorialnego w kontekście zmian demograficznych, ze szczególnym uwzględnieniem regionów, które doświadczają depopulacji i znacznej mobilności młodych pracowników, nazywanej "drenażem mózgów".
Zestaw narzędzi demograficznych ma na celu pomóc w stymulowaniu, dostosowywaniu i lepszej koordynacji polityki na poziomie UE i krajowym. Komisja wzywa państwa członkowskie do opracowywania i wdrażania zintegrowanych strategii politycznych mających na celu przeciwdziałanie zmianie demograficznej oraz do uwzględniania kwestii demograficznych we wszystkich obszarach polityki.
Polityka państw członkowskich powinna być dostosowana do lokalnych realiów, ponieważ wyzwania demograficzne różnią się w zależności od państwa i regionu. Wszystkie działania powinny kierować się zasadami równości płci, eliminacji dyskryminacji i zapewnienia sprawiedliwości międzypokoleniowej. Wykorzystanie technologii cyfrowych może zwiększyć konkurencyjność Europy i pomóc w zrekompensowaniu skutków zmian demograficznych. Decydenci powinni promować aktywne zaangażowanie obywateli oraz współpracować z partnerami społecznymi i organizacjami pozarządowymi.
Dodatkowo, obok instrumentów regulacyjnych i ram polityki na poziomie UE, dostępne są również różne instrumenty finansowe wspierające państwa członkowskie, takie jak Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+).
Aby usprawnić dostęp do dostępnych narzędzi zarządzania zmianą demograficzną, Komisja:
  • Będzie rozwijać dane i bazę dowodową, w tym dalszy rozwój Atlasu Demograficznego, poprawiać statystyki demograficzne oraz wspierać analizy i badania w państwach członkowskich.
  • Będzie wspierać opracowywanie i doskonalenie polityk demograficznych na wszystkich szczeblach, w tym za pomocą Instrumentu Wsparcia Technicznego oraz uwzględniania kwestii demograficznych w propozycjach politycznych na poziomie UE.
  • Zapewni, że żaden region UE nie zostanie w tyle, m.in. poprzez organizację platformy wykorzystania potencjału talentów oraz dalsze zaproszenia do składania wniosków w ramach mechanizmu wspierania talentów.
Wniosek z badania Eurobarometr sugeruje, że siedem na dziesięć Europejczyków zgadza się, że tendencje demograficzne stanowią ryzyko dla długoterminowego dobrobytu gospodarczego i konkurencyjności UE. Najpilniejszymi wyzwaniami demograficznymi są starzenie się społeczeństwa oraz malejąca liczba ludności w wieku produkcyjnym i niedobór pracowników. W nadchodzących latach, jeśli nie zostaną podjęte wspólne i zdecydowane działania, ludność UE może nadal zmniejszać się i starzeć, co wpłynie negatywnie na gospodarkę, społeczeństwo i długoterminową konkurencyjność UE. Zagrożenie to może prowadzić do niedoboru pracowników, presji na budżety publiczne oraz wpłynąć na inwestycje i wydajność.
Obecnie niektóre państwa członkowskie i regiony są bardziej narażone na skutki zmiany demograficznej, co wpływa na spójność społeczną, terytorialną i międzypokoleniową, co może pogłębić istniejące różnice społeczno-ekonomiczne. Europa przechodzi poważną transformację demograficzną, co wymaga holistycznego podejścia i zintegrowanych rozwiązań. Rada Europejska w czerwcu 2023 roku wezwała Komisję do opracowania zestawu narzędzi, które pomogą państwom członkowskim stawić czoła wyzwaniom demograficznym i ich wpływowi na przewagę konkurencyjną Europy. Komisja już teraz udziela wsparcia państwom członkowskim w zarządzaniu zmianą demograficzną za pomocą różnych instrumentów prawnych, politycznych i finansowych, a opublikowany komunikat zawiera kluczowe reformy i inwestycje, niezbędne do utrzymania konkurencyjności UE.
Źródło: Komisja Europejska.

Linie żeglugowe w ramach regulacji antymonopolowych

Wyjątkowe wyłączenia grupowe dla przewoźników morskich nie odpowiadają już obecnym warunkom rynkowym, w których działa ta branża. Komisja Europejska zdecydowała o nieprzedłużaniu unijnych przepisów, które wyłączają konsorcja żeglugi liniowej spod antymonopolowych regulacji (tzw. "CBER" - rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dla konsorcjów). Komisja uznała, że CBER nie wspomaga już konkurencji w sektorze żeglugi, i dlatego pozwoli mu wygasnąć z dniem 25 kwietnia 2024 roku.
Ta decyzja jest wynikiem procesu, który rozpoczął się w sierpniu 2022 roku. Celem tego procesu było zebranie dowodów na funkcjonowanie rozporządzenia CBER od 2020 roku w kontekście jego planowanego wygaśnięcia w kwietniu 2024 roku. Rozporządzenie CBER pozwala linom żeglugowym, w określonych warunkach, na zawieranie porozumień w celu świadczenia wspólnych usług transportu towarowego, nazywanych także "konsorcjami".
W sierpniu 2022 roku Komisja opublikowała prośbę o przesyłanie opinii od zainteresowanych stron, prosząc o informacje na temat efektywności CBER. W tym samym dniu zwróciła się również do uczestników sektora żeglugi liniowej (w tym przewoźników, spedycjistów, operatorów portów i terminali) z kwestionariuszem dotyczącym wpływu konsorcjów utworzonych przez firmy żeglugi liniowej oraz oddziaływania CBER na ich działalność.
Przed przystąpieniem do oceny, w ramach swoich obowiązków monitorowania sektora, Komisja prowadziła regularne konsultacje z uczestnikami rynku oraz organami ds. konkurencji i regulacyjnymi w Europie, Stanach Zjednoczonych i innych jurysdykcjach. Te konsultacje dotyczyły wyzwań, z jakimi zmagał się sektor żeglugi. Dodatkowo, Komisja zleciła niezależne badanie w celu lepszego zrozumienia kwestii.
Obecnie Komisja opublikowała dokument roboczy, który podsumowuje wyniki przeprowadzonej oceny. Ogólnie rzecz biorąc, informacje zebrane od zainteresowanych stron wskazują na ograniczoną skuteczność CBER w latach 2020-2023.
Ze względu na niewielką liczbę konsorcjów objętych CBER oraz ich profil, to rozporządzenie nie przyniosło przewoźnikom znacznych oszczędności ani nie odegrało kluczowej roli w podejmowaniu decyzji o współpracy przez mniejszych przewoźników. W okresie objętym oceną CBER nie umożliwiało także mniejszym przewoźnikom współpracy między sobą ani oferowania konkurencyjnych usług w porównaniu z większymi przewoźnikami.
Na podstawie tych informacji Komisja zdecydowała o nieprzedłużaniu CBER, co oznacza, że linie żeglugowe, prowadzące przewozy do lub z UE, będą musiały ocenić zgodność swoich umów współpracy z unijnymi przepisami antymonopolowymi na podstawie obszernych wytycznych zawartych w innych unijnych regulacjach dotyczących wyłączeń grupowych dla umów horyzontalnych i specjalizacyjnych.
Usługi żeglugi liniowej stanowią regularne, rozkładowe przewozy towarów morskich, przeważnie w kontenerach, na określonych trasach. Te usługi wymagają znaczących inwestycji, dlatego są często oferowane przez przedsiębiorstwa żeglugowe działające w ramach konsorcjów. Korzyści wynikające z tych konsorcjów, takie jak lepsza wydajność przewozów i efektywne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej statków, mają istotne znaczenie i mogą przekładać się na korzyści dla użytkowników linii żeglugowych.
Zgodnie z artykułem 101 ustęp 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, przedsiębiorstwa nie mogą zawierać porozumień, które ograniczają konkurencję. Jednak zgodnie z artykułem 101 ustęp 3 TFUE, takie porozumienia mogą być uznawane za zgodne z prawem unijnym, jeżeli przyczyniają się do poprawy produkcji lub dystrybucji produktów oraz promocji postępu technicznego lub gospodarczego, przy zastrzeżeniu, że konsumentom przysługuje odpowiednia część uzyskiwanego z tego korzyści, a jednocześnie konkurencja nie jest wyeliminowana.
Rozporządzenie Rady 246/2009 przewiduje, że na podstawie artykułu 101 ustęp 3 TFUE Komisja może wyłączyć konsorcja z zakresu stosowania artykułu 101 ustęp 1 TFUE na okres nie dłuższy niż pięć lat, z możliwością przedłużenia. W związku z tym w 2009 roku Komisja przyjęła rozporządzenie CBER (rozporządzenie Komisji (WE) nr 906/2009), które określało szczegółowe warunki takiego wyłączenia. Te warunki miały na celu zapewnienie, że korzyści wynikające z konsorcjów trafiają do konsumentów.
Komisja przedłużyła ważność rozporządzenia CBER w 2014 roku i w 2020 roku. Decyzja o przedłużeniu w 2020 roku była zasadniczo uzasadniona brakiem pogorszenia parametrów konkurencji, takich jak stawki frachtowe, dostępność i niezawodność usług, w latach 2014–2019. Jednak przedłużenie to miało charakter czasowy, co pozwalało na lepsze uwzględnienie ewentualnych zmian na rynku.
Źródło: Komisja Europejska.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

W przeddzień Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego, najnowsze badanie Eurobarometr dotyczące zdrowia psychicznego ujawniło, że dziewięciu na dziesięciu respondentów (89 proc.) uważa, że promocja zdrowia psychicznego ma równie duże znaczenie jak promocja zdrowia fizycznego.
Warto jednak zaznaczyć, że mniej niż połowa respondentów uważa, że osoby dotknięte problemami zdrowia psychicznego mają równy dostęp do opieki medycznej jak osoby borykające się z innymi rodzajami chorób. Co więcej, w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy prawie połowa respondentów (46 proc.) doświadczyła problemów emocjonalnych lub psychospołecznych, takich jak uczucie depresji czy lęku. Zaskakująco, według badania, ponad połowa z nich (54 proc.) nie skorzystała z pomocy specjalisty w związku z problemami zdrowia psychicznego. Wyniki te podkreślają pilną potrzebę kontynuacji działań na rzecz zdrowia psychicznego na poziomie Unii Europejskiej.
Komisarz ds. zdrowia i bezpieczeństwa żywności, Stella Kyriakides, będzie gospodarzem konferencji wysokiego szczebla na temat zdrowia psychicznego, bazującej na kompleksowym podejściu do zdrowia psychicznego, które zostało zaprezentowane przez Komisję w czerwcu 2023 r. W wydarzeniu weźmie udział Jej Królewska Mość Królowa Belgów, a także setki przedstawicieli instytucji Unii Europejskiej, rządów krajowych, organizacji europejskich i innych zainteresowanych partnerów.
Opublikowane badanie Eurobarometr potwierdza, że niedawne wydarzenia, takie jak pandemia COVID-19, agresja Rosji na Ukrainę, kryzys klimatyczny oraz inne czynniki społeczne i gospodarcze podniosły poziom problemów zdrowia psychicznego w Europie, który już wcześniej był niski. Przed pandemią COVID-19, co szósta osoba w UE cierpiała na problemy zdrowia psychicznego, a sytuacja jeszcze się pogorszyła. Większość respondentów podkreśliła, że ostatnie wydarzenia na świecie miały wpływ na ich zdrowie psychiczne w pewnym stopniu (44 proc.) lub w dużym stopniu (18 proc.).
Dla większości ankietowanych (60 proc.), kluczowymi czynnikami wpływającymi na zdrowie psychiczne są warunki życia, a następnie bezpieczeństwo finansowe (53 proc.). Około jedna trzecia Europejczyków uważa, że na dobre samopoczucie psychiczne wpływają: kontakt z przyrodą i obecność w terenach zielonych (35 proc.), nawyki snu (35 proc.), aktywność fizyczna (34 proc.) oraz kontakty społeczne (33 proc.). Jednakże w większości państw członkowskich istnieje przekonanie, że korzystanie z mediów społecznościowych może negatywnie wpływać na zdrowie psychiczne młodych ludzi.
Co do tego, w jaki sposób UE może przyczynić się najbardziej do poprawy zdrowia psychicznego obywateli, większość ankietowanych wskazała na "poprawę ogólnej jakości życia" (45 proc.) jako główną inicjatywę. Następnie "poprawa dostępu do diagnozy, leczenia i opieki nad pacjentami z zaburzeniami psychicznymi" (37 proc.) oraz "wsparcie dla zdrowia psychicznego osób w trudnej sytuacji" (35 proc.).
Zdrowie psychiczne jest priorytetem Komisji, co znalazło odzwierciedlenie w komunikacie z 7 czerwca 2023 roku, przedstawiającym kompleksowe podejście do zdrowia psychicznego. Nowy komunikat zawiera 20 inicjatyw przewodnich, możliwości finansowania na poziomie 1,23 mld euro i skupia się na grupach szczególnie narażonych, takich jak dzieci, młodzież, migranci i uchodźcy.
Źródło: Komisja Europejska.
1 2 3 4 5 6 ... 148