Kalendarium informacji

Młodzież > Młodzi On-Life

SELFIE - nowe narzędzie wspierające cyfrową edukację szkolną

  • BRWL /
  • 25-10-2018
  • drukuj
  • poleć
  • PDF
Ilustracja do informacji: SELFIE - nowe narzędzie wspierające cyfrową edukację szkolną Komisja Europejska zaprezentowała dziś nowe narzędzie, które ma pomóc szkołom w UE, jak również w Rosji, Gruzji i Serbii, ocenić wykorzystanie przez nie technologii cyfrowych w uczeniu się i nauczaniu.
76,7 miliona chętnych uczniów i nauczycieli w 250 tysiącach szkół w UE otrzyma dostęp do platformy SELFIE (ang. Self-reflection on Effective Learning by Fostering the use of Innovative Educational Technologies – autorefleksja nad efektywnym uczeniem się przez wspieranie korzystania z innowacyjnych technologii edukacyjnych). Narzędzie będzie działać w 24 językach UE, a w przyszłości zostanie poszerzone o kolejne wersje językowe. Każda zainteresowana szkoła (ponadpodstawowa, średnia lub zawodowa) może zarejestrować się na platformie SELFIE i przeprowadzić autorefleksję w swojej placówce. Celem Komisji jest dotarcie do miliona uczniów, nauczycieli i członków kadry kierowniczej do końca 2019 r.

Przed uruchomieniem SELFIE w IX Liceum Ogólnokształcącym im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie komisarz ds. edukacji, kultury, młodzieży i sportu Tibor Navracsics powiedział: SELFIE może pomóc szkołom wprowadzać nowe technologie do systemu edukacyjnego w kompleksowy i ukierunkowany sposób. Ponieważ umożliwia przedstawianie poglądów zarówno kadrze kierowniczej i nauczycielom, jak i uczniom, może odegrać ważną rolę w dostosowywaniu europejskiego szkolnictwa do ery cyfrowej. Jestem pewien, że SELFIE pomoże Europie rozwinąć umiejętności cyfrowe, które pozwolą wszystkim obywatelom korzystać z możliwości oferowanych przez zglobalizowane gospodarki oparte na wiedzy. Umiejętności te są niezbędne, jeśli nasze społeczeństwa mają tworzyć nie pasywni konsumenci, ale użytkownicy nowych technologii pewni w swoich działaniach i zdolni do krytycznego myślenia.

SELFIE to jedna z 11 inicjatyw planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej przedstawionego przez Komisję w styczniu bieżącego roku. Plan ten ma na celu rozwój umiejętności cyfrowych w Europie oraz wsparcie innowacyjnego stosowania technologii cyfrowych w uczeniu się i nauczaniu.

W jaki sposób działa SELFIE?

Po wyrażeniu chęci skorzystania z SELFIE uczniowie, kadra kierownicza oraz nauczyciele danej szkoły otrzymują do rozważenia szereg krótkich stwierdzeń pozwalających ocenić, czy technologia jest stosowana w uczeniu się i nauczaniu. Narzędzie opiera się na modułach i umożliwia szkołom wybranie z puli stwierdzeń uzupełniających maksymalnie ośmiu dodatkowych pytań dostosowanych do ich potrzeb i priorytetów. Praca ze stwierdzeniami zajmuje od 20 do 30 minut. Po jej wykonaniu szkoła otrzymuje zindywidualizowany raport z wynikami. Raport SELFIE dla szkoły można następnie wykorzystać do ustalenia w obrębie szkolnej społeczności planu działania, który będzie służył poprawie stosowania technologii cyfrowych w celu podwyższenia skuteczności uczenia się. Plan ten mógłby uwzględniać na przykład konkretne szkolenia dla nauczycieli albo wsparcie dla uczniów w zakresie bezpieczeństwa w sieci. Wszystkie odpowiedzi wprowadzone do SELFIE są anonimowe, a narzędzie nie zbiera żadnych danych osobowych. Na podstawie zgromadzonych danych nie powstanie ranking szkół ani systemów edukacji.

Dalsze działania

SELFIE jest już dostępne w szkołach w Serbii, a od początku przyszłego roku pojawi się we wszystkich pozostałych państwach Bałkanów Zachodnich. W dniach 4–5 kwietnia 2019 r. w Madrycie, we współpracy z hiszpańskim ministerstwem edukacji, odbędzie się pierwsza konferencja poświęcona SELFIE. Wezmą w niej udział przedstawiciele europejskich szkół korzystających z narzędzia, a ich doświadczenia i opinie zostaną wykorzystane do jego ulepszenia.

Komisja przygotuje także dla szkół materiały pomocnicze, które ułatwią im podjęcie kroków koniecznych do poprawy stosowania przez nie technologii cyfrowych po zakończeniu pracy z SELFIE. Komisja bada ponadto potencjalne synergie z istniejącymi sieciami nauczycieli i szkół, w szczególności z internetową platformą eTwinning otrzymującą wsparcie w ramach programu Erasmus+, która ewoluowała do największej sieci nauczycieli na świecie.

Kontekst

Narzędzie zostanie uruchomione dziś w liceum w Warszawie, gdzie komisarz Navracsics weźmie także udział w dorocznej konferencji dotyczącej platformy eTwinning. Komisarz Navracsics wraz z polską minister edukacji Anną Zalewską odbędą w szkole wizytę, podczas której poznają uczniów i nauczycieli oraz zobaczą, w jaki sposób szkoła wykorzystuje technologie w procesie uczenia się.

Komisja pracowała nad stworzeniem SELFIE z ministerstwami edukacji oraz ekspertami w dziedzinie edukacji cyfrowej z całej Europy. Do instytucji partnerskich należą: Europejska Fundacja Kształcenia, Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) i Instytut Technologii Informacyjnych w Edukacji UNESCO.

W zeszłym roku wczesną wersję narzędzia poddano testom w 650 szkołach w 14 państwach. Podczas tego projektu pilotażowego zebrano 67 tys. komentarzy na temat sposobów uproszczenia i ulepszenia narzędzia. Uwagi te wzięto pod uwagę, przygotowując wersję uruchamianą dzisiaj.

 
Więcej informacji:

Strona internetowa SELFIE wraz z nagraniem wideo: zobacz  
Zestawienie informacji na temat SELFIE: pobierz pdf
Platforma e-Twinning w j. polskim: zobacz
Doroczna konferencja e-Twinning w Warszawie: zobacz
Europejska Fundacja Kształcenia (EFT): zobacz
Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop): zobacz
Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej (EN): zobacz
 
 
Źródło: Komisja Europejska, www.ec.europa.eu

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją

  • Baner: baner-logotyp-01
  • Baner: baner-logotyp-02
  • Baner: baner-logotyp-05
  • Baner: baner-logotyp-06
  • Baner: baner-logotyp-08
  • Baner: YBBregions
Logo: Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli
DiscoverEU: 12 tys.... Trzeci dzień wizyty... Jaka przyszłość... Komisja przedstawiła...

DiscoverEU: 12 tys. dodatkowych bezpłatnych...

Trzeci dzień wizyty lubuskiej delegacji na EWRC...

Jaka przyszłość INTERREG na polsko-niemieckiej...

Komisja przedstawiła propozycję budżetu UE na...