Aktualności

PE pracuje nad nowymi przepisami UE dot. ochrony ofiar wypadków drogowych

  • 01-03-2019
  • Autor: BRWL
Pomimo że drogi UE są najbezpieczniejszymi na świecie, w 2017 r. straciło na nich życie 25 300 osób, a 135 000 odniosło poważne obrażenia. Większość ofiar to niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, tacy jak dzieci, piesi, rowerzyści czy osoby starsze. W dniu 13 lutego Parlament przyjął wniosek dotyczący poprawy obecnej wersji dyrektywy w sprawie ubezpieczeń pojazdów mechanicznych, aby lepiej chronić ofiary wypadków drogowych w UE.
Nowe przepisy zagwarantują ofiarom sprawiedliwe odszkodowanie, zniechęcą kierowców do kierowania nieubezpieczonym samochodem i zapewnią równe traktowanie ubezpieczających we wszystkich państwach członkowskich. Posłowie do PE pracują również nad ulepszeniem przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego w celu zmniejszenia liczby ofiar na drogach europejskich.

Wyższy poziom ochrony ofiar

Obecnie w przypadku niewypłacalności ubezpieczyciela danego pojazdu ofiary wypadku drogowego mogą w ogóle nie otrzymać odszkodowania lub uzyskać je z dużym opóźnieniem. Zgodnie z nowymi przepisami odpowiedzialność za wypłacenie odszkodowania w takim przypadku spoczywać będzie na państwach członkowskich. Posłowie do PE proponują również, żeby odszkodowanie było wypłacane w terminie nieprzekraczającym sześciu miesięcy.

W całej Unii obywatele mogliby korzystać z tego samego minimalnego poziomu ochrony. W przypadku obrażeń ciała poszkodowani będą objęci ubezpieczeniem wypadkowym na kwotę co najmniej 6 070 000 EUR w odniesieniu do jednego zdarzenia, bez względu na liczbę poszkodowanych, lub 1 220 000 EUR na jednego poszkodowanego. W przypadku szkód materialnych minimalna kwota ubezpieczenia wyniesie 1 220 000 EUR dla każdego roszczenia bez względu na liczbę poszkodowanych. Państwa członkowskie będą mogły ustalić wyższe kwoty.

Niższe składki ubezpieczenia

Nowe przepisy zobowiążą zakłady ubezpieczeń do przekazywania przebiegu ubezpieczenia, dzięki czemu klient, który przeniesie się do innego państwa członkowskiego UE, będzie mógł dalej korzystać z ubezpieczenia, na takich samych zasadach jak ubezpieczający danego kraju. Oznacza to, że obywatele Unii będą mieli dostęp do bardziej korzystnych składek i możliwych zniżek bez względu na narodowość czy poprzedni kraj zamieszkania.

Zmniejszenie liczby nieubezpieczonych pojazdów

Jazda nieubezpieczonymi pojazdami stanowi coraz większy problem w UE, kosztuje miliony euro i sprawia, że osoby ubezpieczające swoje samochody muszą płacić coraz wyższe składki. Propozycja Parlamentu pozwoliłaby państwom członkowskim na przeprowadzanie regularnych transgranicznych kontroli ubezpieczenia pojazdów dzięki nieutrudniającym przejazdu technologiom, takim jak rozpoznawanie tablic rejestracyjnych, oraz na nakładanie kar.

Jakie pojazdy będą uwzględnione w nowej dyrektywie?

Przepisy obejmą większość pojazdów. Z tego zakresu wyłączone zostaną rowery elektryczne, segwaye i hulajnogi elektryczne, jako że są mniejsze i wyrządzają mniejsze szkody w wypadku z udziałem ludzi czy mienia. Ponadto zastosowanie do nich przepisów w sprawie ubezpieczeń pojazdów silnikowych może zniechęcić do używania tych pojazdów. Z zakresu dyrektywy wyłącza się również sporty motorowe, ponieważ są one objęte innymi formami ubezpieczenia.

Kolejne kroki

Zanim nowe przepisy będą mogły wejść w życie, posłowie do PE będą musieli podjąć odpowiednie negocjacje z Radą. Po wdrożeniu tych przepisów Komisja będzie musiała przeprowadzić ocenę ich zastosowania w przypadku samochodów autonomicznych.
 

Więcej informacji:

Komunikat prasowy PE: Posłowie do PE chcą wyeliminować luki prawne, aby chronić ofiary wypadków drogowych (EN): zobacz
Etapy procedury (EN): zobacz
Prace PE nad ulepszeniem przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego: zobacz
Najczęściej zadawane pytania (Komisja Europejska) (EN): zobacz
Statystyki bezpieczeństwa ruchu drogowego z 2017 r. (Komisja Europejska) (EN): zobacz
Samochody autonomiczne – informacja PE: zobacz
 
 
Źródło: Parlament Europejski, www.europarl.europa.eu

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją