- O nas
- Aktualności
- Wizyty studyjne
- Staże dla pracowników JST i inne
- Młodzież | Młodzi On-Life
- Programy UE na lata 2021-2027
- Fundusze Europejskie 2021-2027
- Euroejska Współpraca Terytorialna
- Otwarte zaproszenia do składania wniosków
- Poszukiwania partnerów do współprcy
- Instytucje i organy UE
- Lubuscy posłowie do Parlamentu Europejskiego
- Kontakt
- Deklaracja dostępności Biura Regionalnego Województwa Lubuskiego w Brukseli
Zapisz się do biuletynu
Lot odwołany z powodu Covid-19? Nie chcesz lub nie możesz podróżować? Dowiedz się o Twoich prawach pasażera w UE w tych nietypowych czasach. Zapraszamy do zapoznania się z informacjami opublikowanymi na stronie Parlamentu Europejskiego.
Szereg krajów UE wprowadziło środki mające zapobiec rozprzestrzenianiu się koronawirusa, takie jak ograniczenie podróżowania czy kwarantanna, które mają duży wpływ na sektor transportu. W tej nowej sytuacji upewnij się, że znasz swoje prawa pasażera.
18 marca, Komisja Europejska przedstawiła szczegółowe wytyczne, aby zagwarantować spójne stosowanie praw pasażera w UE i ochronę pasażerów we wszystkich krajach członkowskich.
Odwołano mój lot - co teraz?
Linie lotnicze odwołujące lot mają obowiązek - we wszystkich przypadkach - zaoferować pasażerom trzy możliwości:
- Zwrot pieniędzy
- Podróż zmienioną trasą w najwcześniejszym możliwym terminie
- Podróż zmienioną trasą w późniejszym terminie wybranym przez pasażera
Jeśli wybierzesz opcję podróży zmienioną trasą w najwcześniejszym możliwym terminie, weź pod uwagę, że mogą wystąpić znaczne opóźnienia, z powodu ograniczeń liczby lotów wprowadzonych przez kraje w ramach walki z rozprzestrzenianiem się koronawirusa.
Czy w przypadku odwołania lotu mam prawo do zakwaterowania w hotelu i posiłków?
Przewoźnicy lotniczy mają obowiązek - bez wyjątku - zapewnić bezpłatne posiłki, napoje i zakwaterowanie w hotelu pasażerom, których lot został odwołany i którzy wybrali opcję podróży zmienioną trasą w najwcześniejszym możliwym terminie.
Czy mam prawo do odszkodowania?
Pasażerowie linii lotniczych mają prawo do odszkodowania, jeśli ich lot został odwołany mniej niż 2 tygodnie przed datą odlotu, chyba że zachodzą „nadzwyczajne okoliczności”. Ten wyjątek może mieć zastosowanie w przypadku pandemii koronawirusa, gdy środki wprowadzone przez władze publiczne uniemożliwiają normalną działalność linii lotniczych.
A jeśli chcę odwołać podróż?
Jeśli anulujesz podróż z własnej inicjatywy, zwrot pieniędzy zależy od rodzaju zakupionego biletu, zgodnie z warunkami zakupu. Aby uzyskać więcej informacji, skontaktuj się z linią lotniczą.
Unia Europejska jest jedynym miejscem na świecie, w którym wszyscy obywatele podróżujący samolotem, koleją, statkiem i autobusem są chronieni przez pełen zbiór praw pasażerów.
Uniknięcie pustych lotów
Przepisy obowiązujące porty lotnicze zobowiązują linie lotnicze do wykorzystania większości przydziałów czasu na start i lądowanie (tzw. slotów), jeśli nie chcą stracić ich w następnym sezonie.
W czwartek 26 marca Parlament zatwierdził wniosek Komisji Europejskiej w sprawie tymczasowego zawieszenia przepisów UE dotyczących przydziałów czasu na start lub lądowaniena lotniskach, aby zatrzymać tzw. puste loty. Wniosek wejdzie w życie po zatwierdzeniu go przez Radę.
Więcej informacji:
COVID-19: Komisja wydaje wytyczne w zakresie praw pasażerów w UE: zobacz
Reakcja na koronawirusa: środki transportu (EN): zobacz
Strony z informacjami o koronawirusie w różnych krajach (EN): zobacz
Prawa pasażerów w UE: zobacz
Najczęściej zadawane pytania - Prawa pasażerów linii lotniczych: zobacz
Co robi Parlament Europejski, by chronić osoby podróżujące w UE?: zobacz
Źródło: Parlament Europejski, www.europarl.europa.eu