- O nas
- Aktualności
- Wizyty studyjne
- Staże dla pracowników JST i inne
- Młodzież | Młodzi On-Life
- Programy UE na lata 2021-2027
- Fundusze Europejskie 2021-2027
- Euroejska Współpraca Terytorialna
- Otwarte zaproszenia do składania wniosków
- Poszukiwania partnerów do współprcy
- Instytucje i organy UE
- Lubuscy posłowie do Parlamentu Europejskiego
- Kontakt
- Deklaracja dostępności Biura Regionalnego Województwa Lubuskiego w Brukseli
Zapisz się do biuletynu
Aktualności
Zapewnianie prywatności i ochrony danych a aplikacje monitorujące COVID-19
- 08-05-2020
- Autor: PE
- drukuj
Aplikacje na telefon mogą odegrać rolę w walce z pandemią koronawirusa, ale wzbudzają obawy co do prywatności i ochrony danych. Co w tej sprawie robi Unia Europejska?
Specjalne aplikacje mobilne do ustalania kontaktów zakaźnych i generowania ostrzeżeń mogą odegrać znaczącą rolę w walce z COVID-19. UE pracuje razem z państwami członkowskimi nad opracowaniem efektywnych rozwiązań w tej kwestii. Ponieważ aplikacje mogą ujawniać wrażliwe dane użytkowników, Parlament podkreślił potrzebę uważności przy opracowywaniu ich.
Komisja Europejska zaleciła wspólne unijne podejście do aplikacji służących do ustalania kontaktów zakaźnych, mających na celu ostrzeganie ludzi, jeśli mieli kontakt z osobą zakażoną.
W rezolucji z 17 kwietnia Parlament podkreślił, że wszelkie środki cyfrowe przeciwko pandemii muszą być w pełni zgodne z przepisami dotyczącymi ochrony danych i prywatności. Stwierdzono, że korzystanie z aplikacji nie może być obowiązkowe i że powinny zawierać klauzule wygaśnięcia, aby je zlikwidować, gdy pandemia się skończy. Posłowie podkreślili potrzebę zanonimizowanych danych; aby ograniczyć ryzyko potencjalnych nadużyć, dane nie powinny być przechowywane w scentralizowanych bazach danych, Parlament stwierdził również, że powinno być jasno przedstawione, jak aplikacje mają pomóc w ograniczaniu zarażeń, jak działają oraz jakie są interesy handlowe ich deweloperów.
Aplikacje monitorujące w UE
UE i wiele państw członkowskich zaproponowało różne cyfrowe środki monitorowania mające na celu mapowanie, monitorowanie i łagodzenie skutków pandemii. Aplikacje do ustalania kontaktów zakaźnych ostrzegające ludzi, którzy przez jakiś czas przebywali w pobliżu zakażonej osoby, okazały się najbardziej obiecujące z punktu widzenia zdrowia publicznego. Wartością dodaną tych aplikacji jest to, że mogą rejestrować kontakty, których dana osoba może nie zauważyć lub zapamiętać, co umożliwia większą dokładność i ogranicza dalsze rozprzestrzenianie się choroby.
Aplikacje mogą również dostarczać dokładne informacje o pandemii, kwestionariusze do samooceny i wskazówki lub stanowić forum komunikacyjne między pacjentami a lekarzami. Aplikacje mogą okazać się skuteczne, ale mogą również ujawniać poufne dane użytkowników, takie jak stan zdrowia czy lokalizacja, dlatego wytyczne i zestaw narzędzi do opracowywania aplikacji związanych z COVID-19, przygotowane przez Komisję Europejską we współpracy z państwami członkowskimi, Europejskim Inspektorem Ochrony Danych i Europejską Radą Ochrony Danych, mają na celu zagwarantowanie wystarczającej ochrony danych i ograniczenie ingerencji.
Wytyczne w sprawie ochrony danych są niezbędną częścią wytycznych KE; podkreślają, że aplikacje muszą być w pełni zgodne z przepisami UE dotyczącymi ochrony danych, w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych (RODO) i dyrektywą o prywatności i łączności elektronicznej.
Parlament będzie kontynuować monitorowanie
Juan Fernando López Aguilar (S&D, Hiszpania), przewodniczący parlamentarnej Komisji Wolności Obywatelskich (LIBE), wskazał na ważną rolę, jaką aplikacje mogą odegrać w łagodzeniu kryzysu, i z zadowoleniem przyjął wprowadzenie zestawu narzędzi KE, ale podkreślił, że należy zachować prawa podstawowe i ochronę danych: „Będziemy uważnie obserwować, czy zasady i przepisy UE są przestrzegane w trakcie walki z COVID-19. Obejmuje to aplikacje i technologie do kontrolowania rozprzestrzenianie się pandemii”.
Na posiedzeniu komisji LIBE 7 maja członkowie wymienią poglądy z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych i Europejską Radą Ochrony Danych na temat wykorzystania danych osobowych w walce z koronawirusem. Posłowie omówią także wykorzystanie aplikacji do śledzenia kontaktów w walce z pandemią na sesji plenarnej 13-16 maja.
Zestaw narzędzi UE
- Krajowe organy ds. zdrowia powinny zatwierdzać aplikacje i ponosić odpowiedzialność za zgodność z przepisami ochrony danych osobowych UE.
- Użytkownicy mają pełną kontrolę nad danymi osobowymi. Instalacja aplikacji powinna być dobrowolna i powinny zostać odinstalowane, jak tylko nie będą już potrzebne.
- Ograniczone wykorzystanie: wykorzystanie tylko danych osobowych istotnych dla danego celu, nie powinno obejmować śledzenia lokalizacji.
- Ścisłe limity czasowe: dane osobowe powinny być przechowywane nie dłużej niż to konieczne.
- Bezpieczeństwo: dane powinny być przechowywane na urządzeniu użytkownika i szyfrowane.
- Interoperacyjność: aplikacje powinny funkcjonować również w innych krajach UE.
- Krajowe organy ochrony danych powinny być w pełni zaangażowane i konsultowane.
Więcej informacji:
Lista aplikacji związanych COVID-19 (Agencja Europejskiego GNSS) (EN): zobacz
Reakcja na koronawirusa: Technologie cyfrowe: zobacz
Aplikacje mobilne wspierające śledzenie kontaktów w walce UE z COVID-19: wspólny zestaw narzędzi UE dla państw członkowskich (EN): zobacz
Reakcja na koronawirusa: Technologie cyfrowe: zobacz
Aplikacje mobilne wspierające śledzenie kontaktów w walce UE z COVID-19: wspólny zestaw narzędzi UE dla państw członkowskich (EN): zobacz
Źródło: Parlament Europejski, www.europarl.europa.eu