Logo: Województwo lubuskie
Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli

Kalendarz wydarzeń

Aktualności

KE publikuje wnioski mające umożliwić modernizację systemu transportowego UE

14 grudnia Komisja przyjęła cztery wnioski modernizujące unijny system transportowy, aby wesprzeć przejście na czystszą, bardziej ekologiczną i inteligentniejszą mobilność, zgodnie z celami Europejskiego Zielonego Ładu.
Wnioski te mają pomóc sektorowi transportu w ograniczeniu emisji o 90 proc. poprzez podniesienie jakości sieci połączeń, transport większej liczby pasażerów i towarów koleją oraz śródlądowymi drogami wodnymi, wspieranie tworzenia punktów ładowania, infrastruktury paliw alternatywnych i nowych technologii cyfrowych, kładąc większy nacisk na zrównoważoną mobilność miejską, a także ułatwiając wybór różnych wariantów transportu w ramach wydajnego systemu transportu multimodalnego.
 
Wiceprzewodniczący wykonawczy ds. Europejskiego Zielonego Ładu Frans Timmermans powiedział: Europejska transformacja cyfrowa i przejście na zieloną gospodarkę zmieni sposób, w jaki się przemieszczamy. Dzisiejsze wnioski ukierunkowują europejską mobilność w stronę zrównoważonej przyszłości: szybsze europejskie połączenia kolejowe wraz z łatwym wynajdywaniem biletów oraz lepszym wsparciem praw pasażerów mają służyć zwiększeniu ilości i poprawy jakości transportu publicznego oraz infrastruktury dla ruchu pieszego i rowerowego w miastach, a także jak najlepszemu wykorzystaniu rozwiązań na rzecz wydajnego prowadzenia pojazdów.
 
Komisarz ds. transportu Adina Vălean stwierdziła: Proponujemy dziś wyższe standardy w ramach sieci TEN-T, pobudzenie rozwoju kolei dużych prędkości, położenie nacisku na kwestię multimodalności oraz nowy korytarz północ-południe w Europie Wschodniej. W dyrektywie w sprawie inteligentnych systemów transportowych uwzględniamy technologie cyfrowe i wymianę danych. Chcemy, aby podróże w UE stały się bardziej efektywne i bezpieczniejsze dla kierowców, pasażerów i przedsiębiorstw. Miasta połączone infrastrukturą UE są siłą napędową naszej gospodarki, ale muszą być również efektywne, zarówno na potrzeby mieszkańców jak, i osób dojeżdżających do pracy. Dlatego przedstawiamy specjalne ramy zrównoważonej mobilności miejskiej, które zapewnią szybsze przejście na bezpieczną, dostępną, sprzyjającą włączeniu społecznemu, inteligentną i bezemisyjną mobilność miejską.
 
Inteligentna i zrównoważona sieć TEN-T
 
TEN-T to ogólnounijna sieć transportowa obejmująca koleje, śródlądowe drogi wodne, żeglugę morską bliskiego zasięgu i drogi. Łączy ona 424 duże miasta z portami, lotniskami i terminalami kolejowymi. Po zakończeniu budowy TEN-T skróci się czas podróży między tymi miastami. Na przykład przejazd pociągiem między Kopenhagą a Hamburgiem zajmie pasażerom 2,5 godziny zamiast obecnych 4,5 godziny.
 
Aby uzupełnić brakujące elementy i zmodernizować całą sieć, w ramach dzisiejszych wniosków:
 
  • wprowadza się wymóg, zgodnie z którym wszystkie pasażerskie linie kolejowe w ramach sieci TEN-T będą do 2040 r. umożliwiały podróż z prędkością 160 km/h lub wyższą, co pozwoli na stworzenie konkurencyjnych połączeń kolejowych w całej Unii. Ustanawia się wymóg minimalnej liczby dni w roku, w trakcie których sprawne nawigowanie po kanałach i rzekach nie będzie utrudnione np. ze względu na stan wody;
  • postuluje się zwiększenie liczby terminali przeładunkowych, poprawę zdolności przeładunkowej w terminalach towarowych, skrócenie czasów oczekiwania na przejściach granicznych dla ruchu kolejowego, wydłużenie składów pociągów w celu przeniesienia większej liczby przewozów towarowych na bardziej ekologiczne rodzaje transportu oraz umożliwienie transportu samochodów ciężarowych koleją w ramach całej sieci. Aby uwzględnić rzeczywiste potrzeby operacyjne przy planowaniu infrastruktury, ustanowiono również dziewięć „europejskich korytarzy transportowych” łączących kolej, drogi i szlaki wodne;
  • określony zostaje nowy pośredni termin realizacji ważnych odcinków sieci do roku 2040, który poprzedza termin wyznaczony na rok 2050, kiedy to ma zostać ukończona większa sieć kompleksowa. Nowe połączenia kolejami dużych prędkości, np. między Porto a Vigo oraz Budapesztem i Bukaresztem, muszą zatem zostać ukończone do 2040 r.;
  • zobowiązuje się wszystkie 424 duże miasta wzdłuż sieci TEN-T do opracowania planów zrównoważonej mobilności miejskiej w celu promowania mobilności bezemisyjnej, a także zwiększenia ilości i poprawy jakości transportu publicznego oraz infrastruktury dla ruchu pieszego i rowerowego.
 
Zwiększenie długobieżnego i transgranicznego ruchu kolejowego
 
Kolej pozostaje jednym z najbezpieczniejszych i najczystszych rodzajów transportu i w związku z tym znajduje się w centrum naszej polityki na rzecz bardziej zrównoważonej mobilności w UE. Dzisiejszemu wnioskowi w sprawie TEN-T towarzyszy plan działania na rzecz dalekobieżnych i międzynarodowych połączeń kolejowych, w którym określono dalsze środki mające pomóc UE w osiągnięciu celu, jakim jest podwojenie ruchu kolei dużych prędkości do 2030 r. i potrojenie go do 2050 r.
 
Choć liczba osób podróżujących pociągami wzrosła w ostatnich latach, to jedynie 7 proc. wszystkich kilometrów w latach 2001–2018 przebyto w ramach podróży transgranicznych. Aby zachęcić więcej osób do podróżowania za granicę pociągiem, w planie działania określono, jak usunąć przeszkody w podróżach transgranicznych i dalekobieżnych oraz uczynić podróż koleją bardziej atrakcyjną dla pasażerów. Działania te obejmują:
 
  • związany z multimodalnością wniosek ustawodawczy w 2022 r., który ma uczynić system sprzedaży biletów bardziej przyjaznym dla użytkowników;
  • umożliwienie pasażerom wyszukiwania najodpowiedniejszych biletów w najkorzystniejszej cenie i lepsze wsparcie dla pasażerów w przypadku zakłóceń, a także zobowiązanie do zbadania możliwości ogólnounijnego zwolnienia biletów kolejowych z VAT;
  • zniesienie zbędnych krajowych przepisów technicznych i operacyjnych;
  • zapowiedź przedstawienia w 2022 r. wniosków w sprawie tworzenia rozkładów jazdy i zarządzania przepustowością, które zapewnią szybsze i częstsze transgraniczne przewozy kolejowe;
  • wytyczne dotyczące ustalania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej w 2023 r., które zwiększą konkurencyjność i umożliwią oferowanie atrakcyjniejszych cen biletów dla pasażerów.
 
Do 2030 r. Komisja wesprze uruchomienie co najmniej 15 pilotażowych projektów transgranicznych w celu przetestowania podejścia przyjętego w planie działania przed wejściem w życie nowych wymogów dotyczących TEN-T.
 
Usługi w zakresie inteligentnego transportu dla kierowców
 
Inteligentne rozwiązania sprawiają, że nasza mobilność staje się bardziej zrównoważona. W związku z tym Komisja proponuje aktualizację dyrektywy w sprawie inteligentnych systemów transportowych (ITS) z 2010 r., dostosowując ją do nowych form mobilności drogowej, aplikacji związanych z mobilnością oraz mobilności opartej na sieci i zautomatyzowanej. Nasz wniosek pobudzi szybsze wdrażanie nowych inteligentnych usług dzięki propozycji, aby niektóre kluczowe dane dotyczące dróg, podróży i natężenia ruchu – takie jak informacje o ograniczeniach prędkości, projektach organizacji ruchu i robotach drogowych – były udostępniane w formacie cyfrowym w całej sieci TEN-T, a ostatecznie w całej sieci drogowej. Zapewni również kierowcom dostęp do podstawowych usług związanych z bezpieczeństwem w całej sieci TEN-T.
 
Dzisiejszy wniosek aktualizuje dyrektywę w celu dostosowania jej do nowych priorytetów w zakresie usług multimodalnych i cyfrowych.
 
Czystsza, bardziej ekologiczna, prostsza mobilność miejska
 
Nowe ramy mobilności miejskiej przyniosą korzyści dla podróżujących i wszystkich innych osób. Miasta są domem dla milionów ludzi. Dzisiejsze wnioski uwzględniają część wyzwań związanych z mobilnością wynikających z intensywnej działalności gospodarczej, takich jak zatory komunikacyjne, emisje, hałas. Ramy mobilności miejskiej określają europejskie wytyczne dotyczące ograniczenia emisji i poprawy mobilności w miastach, w tym za pośrednictwem planów zrównoważonej mobilności miejskiej. Główny nacisk zostanie nałożony na transport publiczny, ruch pieszy i jazdę na rowerze. We wnioskach priorytetowo traktuje się również bezemisyjne rozwiązania dotyczące miejskich flot pojazdów (w tym taksówek i przejazdów zamawianych przez aplikacje), „ostatniej mili” dla dostaw w miastach oraz budowę i modernizację węzłów multimodalnych, a także nowe usługi i rozwiązania cyfrowe. Dzisiejsze wnioski wskazują dostępne dla władz lokalnych i regionalnych możliwości finansowania, które pozwolą zrealizować te priorytety. W 2022 r. Komisja przedstawi zalecenie dla państw członkowskich UE w zakresie opracowywania krajowych planów wsparcia dla miast w tworzeniu planów mobilności.
 
Kontekst
 
Jest to drugi pakiet wniosków mających na celu wsparcie przejścia na czystszy i bardziej ekologiczny transport po opublikowaniu przez Komisję w grudniu 2020 r. strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności. Strategia stanowi plan działania, mający ukierunkować sektor na realizację celów określonych w Europejskim Zielonym Ładzie.
 
 
Więcej informacji:
 
Dokumenty urzędowe:
Komunikat: Plan działania na rzecz rozwoju długodystansowych i transgranicznych usług kolejowego przewozu pasażerów (EN): zobacz
Rozporządzenie: TEN-T (EN): zobacz
Komunikat: Rozszerzenie sieci TEN-T na sąsiadujące państwa trzecie (EN): zobacz
Komunikat: Nowe europejskie ramy mobilności w miastach (EN): zobacz
Dyrektywa: Inteligentne systemy transportowe (EN): zobacz
 
Pytania i odpowiedzi:
 
Pytania i odpowiedzi: Plan działania na rzecz rozwoju długodystansowych i transgranicznych usług kolejowego przewozu pasażerów (EN): zobacz
Pytania i odpowiedzi: Przegląd rozporządzenia w sprawie TEN-T (EN): zobacz
Pytania i odpowiedzi: Inteligentne systemy transportowe (EN): zobacz
Pytania i odpowiedzi: Europejskie ramy miejskiej mobilności (EN): zobacz
 
Zestawienia informacji:
 
Zestawienie informacji: Rozwijanie DŁUGODYSTANSOWYCH I TRANSGRANICZNYCH usług kolejowego przewozu pasażerów (EN): zobacz
Zestawienie informacji: TWORZENIE EKOLOGICZNEJ I EFEKTYWNEJ transeuropejskiej sieci transportowej (EN): zobacz
Zestawienie informacji: POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA DROGOWEGO I KOMFORTU KIEROWCÓW dzięki cyfryzacji (EN): zobacz
Zestawienie informacji: NOWE EUROPEJSKIE ramy mobilności w miastach (EN): zobacz
 
 

Źródło: Komisja Europejska, www.ec.europa

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją

Dane kontaktowe

Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli

 
 
 
Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli
Rue de la Loi 155C - Residence Palace
1040 BRUKSELA
 
Przedstawiciel
Maciej Nowicki
tel. +48 68 506 779 722