- O nas
- Aktualności
- Wizyty studyjne
- Staże dla pracowników JST i inne
- Młodzież | Młodzi On-Life
- Programy UE na lata 2021-2027
- Fundusze Europejskie 2021-2027
- Euroejska Współpraca Terytorialna
- Otwarte zaproszenia do składania wniosków
- Poszukiwania partnerów do współprcy
- Instytucje i organy UE
- Lubuscy posłowie do Parlamentu Europejskiego
- Kontakt
- Deklaracja dostępności Biura Regionalnego Województwa Lubuskiego w Brukseli
Zapisz się do biuletynu
Aktualności
PE opowiada się za modernizacją zarządzania przestrzenią powietrzną UE
- 09-07-2021
- Autor: PE
Posłowie chcą zmodernizować zarządzanie przestrzenią powietrzną UE, aby stała się bardziej wydajna i ekologiczna. Aktualizacja przepisów dotyczących jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej powinna pomóc sektorowi lotniczemu stać się bardziej wydajnym poprzez zapewnienie, że loty będą miały krótsze trasy, co zmniejszy emisje gazów cieplarnianych.
Inicjatywa Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej została uruchomiona w 1999 r., w czasie, gdy znacznie wzrosła liczba lotów i rosły opóźnienia, co uwidoczniło potrzebę lepszej koordynacji.
Posłowie chcą zreformować przepisy, aby zmniejszyć fragmentację przestrzeni powietrznej UE i poprawić zarządzanie ruchem lotniczym. Zwiększyłoby to bezpieczeństwo i wydajność, obniżyło koszty i byłoby z korzyścią dla środowiska.
Obecnie samoloty mogą nie lecieć bezpośrednio do miejsca lądowania, ponieważ linie lotnicze chcą np. uniknąć przelotu nad państwami o wyższych opłatach lub strefami wojskowymi. Może to oznaczać dłuższe loty i więcej emisji. Fragmentacja może również powodować opóźnienia z powodu nieoptymalnej koordynacji.
Posłowie twierdzą, że zasady zarządzania przestrzenią powietrzną muszą być dalej rozwijane i dostosowywane do zmieniających się rynków, transformacji cyfrowej i Europejskiego Zielonego Ładu. Naciskają na nowe przepisy, które pomogłyby osiągnąć nawet 10% redukcję emisji gazów cieplarnianych poprzez unikanie dłuższych tras i wspieranie czystszych technologii.
Chcą również zwiększyć konkurencyjność europejskiej przestrzeni powietrznej i poprzez konkurencyjne przetargi wspierać wybór dostawców usług ruchu lotniczego i innych usług żeglugi powietrznej, takich jak łączność i służby meteorologiczne.
Kontekst
Obecne przepisy dotyczące jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej pochodzą z 2009 roku. Komisja Europejska zaproponowała zmianę w 2013 r., która została przyjęta przez Parlament w 2014 r. Po tym, jak w Radzie nie osiągnięto porozumienia, Komisja Europejska w 2020 r. zaproponowała aktualizację zgodną z Europejskim Zielonym Ładem.
17 czerwca 2021 r. parlamentarna Komisja Transportu i Turystyki zaktualizowała swoje stanowisko negocjacyjne w sprawie reformy jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej i przyjęła stanowisko w sprawie rozszerzenia mandatu Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej o działanie jako organu weryfikującego. Po ogłoszeniu tego ostatniego stanowiska na lipcowej sesji plenarnej, posłowie są gotowi do negocjacji z Radą.
Więcej informacji:
Jednolita europejska przestrzeń powietrzna: posłowie gotowi do rozpoczęcia negocjacji (17 czerwca 2021) (EN): zobacz
Postęp prac legislatcyjnych (EN): zobacz
Postęp prac legislatcyjnych (EN): zobacz
Nota tematyczna: Transport lotniczy - Jednolita europejska przestrzeń powietrzna (EN): zobacz
Wideo PE "Jednolita europejska przestrzeń powietrzna: zobacz
Wideo PE "Jednolita europejska przestrzeń powietrzna: zobacz
Źródło: Parlament Europejski, www.europarl.europa.eu