- O nas
- Aktualności
- Wizyty studyjne
- Staże dla pracowników JST i inne
- Młodzież | Młodzi On-Life
- Programy UE na lata 2021-2027
- Fundusze Europejskie 2021-2027
- Euroejska Współpraca Terytorialna
- Otwarte zaproszenia do składania wniosków
- Poszukiwania partnerów do współprcy
- Instytucje i organy UE
- Lubuscy posłowie do Parlamentu Europejskiego
- Kontakt
- Deklaracja dostępności Biura Regionalnego Województwa Lubuskiego w Brukseli
Zapisz się do biuletynu
Sprawa dotyczy gromadzenia odpadów w miejscach Tuplice i Stary Jawor, które Niemcy nie odebrały. W obecnej chwili Polska może zdecydować o skierowaniu sprawy do Trybunału.
Komisja Europejska wydała uzasadnioną opinię w ramach postępowania dotyczącego nielegalnego przemieszczania odpadów z Niemiec do Polski. Postępowanie to zostało wszczęte przez Polskę przeciwko Niemcom na podstawie art. 259 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Polska zarzuciła Niemcom naruszenie art. 24 ust. 2 i art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 w sprawie przemieszczania odpadów, a także naruszenie art. 4 ust. 3 TUE (obowiązek lojalnej współpracy). Niemcy odmówiły przyjęcia z powrotem odpadów przemieszczonych nielegalnie z Niemiec do siedmiu różnych miejsc w Polsce.
W uzasadnionej opinii Komisja stwierdza, że Niemcy naruszyły swoje zobowiązania wynikające z art. 24 ust. 2 rozporządzenia w sprawie przemieszczania odpadów, ponieważ nie odebrały w terminie 30 dni odpadów z Tuplic, a w pewnym zakresie nie odebrały odpadów z Starego Jawora. To ostatnie stwierdzenie dotyczy tylko przemieszczeń zorganizowanych przez podmioty, które wiedziały, że odbiorca odpadów nie posiadał odpowiedniego zezwolenia w zakresie zarządzania odpadami.
Co do zarzutów przedstawionych przez Polskę w związku z naruszeniem art. 24 ust. 2 rozporządzenia w sprawie przemieszczania odpadów w odniesieniu do innych miejsc w Starym Jaworze i pozostałych przemieszczeń, Komisja nie jest w stanie stwierdzić naruszenia z powodu braku jasności faktów i niewystarczających dowodów potwierdzających niezgodność z prawem tych przemieszczeń.
Komisja uważa również, że zarzut Polski, dotyczący naruszenia art. 28 ust. 2 rozporządzenia w sprawie przemieszczania odpadów, ze względu na niezaakceptowanie klasyfikacji odpadów, jest nieuzasadniony.
Wreszcie, Komisja zauważa, że choć współpraca między stronami w ustalaniu faktów i znalezieniu wzajemnie akceptowalnych rozwiązań była w pewnym momencie nieoptymalna, to nie jest w stanie stwierdzić, że Niemcy naruszyły art. 4 ust. 3 TUE z powodu braku lojalnej współpracy z Polską.
Zgodnie z art. 259 Traktatu, państwo członkowskie, które uważa, że inne państwo członkowskie uchybiło swoim zobowiązaniom wynikającym z Traktatów, może złożyć sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jednak przed skierowaniem sprawy do Trybunału, państwo członkowskie musi zgłosić ją Komisji, która wydaje uzasadnioną opinię po umożliwieniu obu stronom przedstawienia swoich uwag.
Polska złożyła skargę do Komisji 26 lipca 2023 roku, a Niemcy odpowiedziały na nią na piśmie 7 września 2023 roku. Komisja wysłuchała zarówno Polski, jak i Niemiec podczas spotkania wyjaśniającego, które miało miejsce 20 września 2023 roku. Teraz, po przyjęciu uzasadnionej opinii, Polska ma możliwość podjęcia decyzji o przekazaniu sprawy do Trybunału.
Źródło: Komisja Europejska.