- O nas
- Aktualności
- Wizyty studyjne
- Staże dla pracowników JST i inne
- Młodzież | Młodzi On-Life
- Programy UE na lata 2021-2027
- Fundusze Europejskie 2021-2027
- Euroejska Współpraca Terytorialna
- Otwarte zaproszenia do składania wniosków
- Poszukiwania partnerów do współprcy
- Instytucje i organy UE
- Lubuscy posłowie do Parlamentu Europejskiego
- Kontakt
- Deklaracja dostępności Biura Regionalnego Województwa Lubuskiego w Brukseli
Zapisz się do biuletynu
Komisja Europejska przedstawiła nowy wniosek mający na celu integrację różnych środków transportu, aby wspierać bardziej zrównoważony transport towarowy. Zaproponowany pakiet ma wspomóc realizację celów Zielonego Ładu Unii Europejskiej, który dąży do promowania działań i celów przyjaznych środowisku i klimatowi.
Wniosek dotyczy transportu kombinowanego, mającego na celu zwiększenie zrównoważenia transportu towarowego poprzez podniesienie konkurencyjności transportu intermodalnego, czyli wykorzystującego co najmniej dwa rodzaje transportu, w porównaniu do transportu wyłącznie drogowego. Zaktualizowano w nim obecną dyrektywę w sprawie transportu kombinowanego i uzupełniono pakiet o środki na ekologizację towarów, przyjęte w większości w lipcu 2023 roku. Pakiet ten ma pomóc sektorowi transportu towarowego w osiągnięciu celów Zielonego Ładu UE.
Transport kombinowany polega na przewozie jednej jednostki ładunkowej, takiej jak kontener, przy użyciu różnych środków transportu, w tym samochodów ciężarowych, pociągów, barek, statków czy samolotów. Jest to sposób łączenia elastyczności transportu drogowego, używanego na początku i końcu trasy, z efektywnością środowiskową kolei, śródlądowych dróg wodnych lub żeglugi morskiej na głównych odcinkach podróży.
Zmiany w dyrektywie mają na celu zwiększenie wydajności i konkurencyjności transportu intermodalnego, poprzez wsparcie operacji, które redukują negatywne efekty zewnętrzne o co najmniej 40% w porównaniu do operacji wyłącznie drogowych. Platformy cyfrowe, stworzone w ramach rozporządzenia o elektronicznych informacjach o transporcie towarowym (eFTI), będą wspierać organizatorów transportu w udowadnianiu kwalifikowalności ich działalności do wsparcia.
Wniosek wprowadza również zwolnienie z tymczasowych zakazów prowadzenia pojazdów w transporcie kombinowanym, mające na celu zwiększenie wykorzystania zdolności terminali i innej infrastruktury. Państwa członkowskie mają za cel obniżenie średnich kosztów transportu kombinowanego o co najmniej 10% w ciągu 7 lat i są zobowiązane do wdrożenia strategii politycznych do osiągnięcia tego celu. Nowy unijny portal informacji dotyczących transportu intermodalnego będzie zawierał linki do krajowych ram polityki i praktyczne informacje o wprowadzonych środkach.
Operatorzy terminali będą zobowiązani do publikowania na swoich stronach internetowych informacji o usługach i obiektach w terminalach przeładunkowych UE. Wniosek ten będzie teraz rozpatrywany przez Parlament Europejski i Radę w ramach zwykłej procedury ustawodawczej.
Ostatnia zmiana dyrektywy w sprawie transportu kombinowanego miała miejsce w 1992 roku, a poprzednie wnioski o aktualizację w 1998 i 2017 roku zostały wycofane. Komisja, w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, ponownie zaproponowała zmianę dyrektywy, aby zapewnić ambitniejsze wsparcie dla przesunięcia międzygałęziowego i przynieść realne zmiany.
Źródło: Komisja Europejska.