- O nas
- Aktualności
- Wizyty studyjne
- Staże dla pracowników JST i inne
- Młodzież | Młodzi On-Life
- Programy UE na lata 2021-2027
- Fundusze Europejskie 2021-2027
- Euroejska Współpraca Terytorialna
- Otwarte zaproszenia do składania wniosków
- Poszukiwania partnerów do współprcy
- Instytucje i organy UE
- Lubuscy posłowie do Parlamentu Europejskiego
- Kontakt
- Deklaracja dostępności Biura Regionalnego Województwa Lubuskiego w Brukseli
Zapisz się do biuletynu
Zaproszenia do składania wniosków w ramach kampanii promocyjnych zaplanowanych na 2024 r. będą otwarte od 18 stycznia 2024 r. do 14 maja 2024 r. Są one prowadzone przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Badań Naukowych (REA). Do ubiegania się o finansowanie i składania wniosków kwalifikują się liczne podmioty, takie jak organizacje handlowe i producenckie oraz grupy z sektora rolno-spożywczego odpowiedzialne za działania promocyjne. Wnioski dotyczące tzw. programów prostych mogą składać pojedyncze organizacje lub grupy organizacji z jednego kraju UE. Dopuszcza się również programy przedstawione przez co najmniej dwie organizacje krajowe z co najmniej dwóch państw członkowskich lub przez co najmniej jedną organizację europejską. Mapę wszystkich prowadzonych obecnie na świecie kampanii można znaleźć na stronie internetowej REA. W dniach 31 stycznia i 1 lutego 2024 r. w Brukseli i online odbędą się dni informacyjne. Ich celem jest dalsze prezentowanie kryteriów kwalifikowalności i przyznawania dotacji, a także pokazywanie doświadczeń beneficjentów finansowanych programów i ułatwianie kontaktów między potencjalnymi partnerami projektu.W 2024 roku Komisja Europejska zainwestuje 185,9 milionów euro w promocję wysokogatunkowych, ekologicznych produktów rolnych i spożywczych w Unii Europejskiej oraz na rynkach międzynarodowych. Program na ten rok skupia się na otwieraniu nowych możliwości rynkowych, jednocześnie wpisując się w priorytety polityczne UE, analizując potencjał eksportowy na istniejące i rozwijające się rynki, a także angażując zainteresowane strony.
Program promocyjny UE ma za zadanie tworzyć nowe możliwości dla europejskich rolników i przemysłu spożywczego, wspierając jednocześnie ich działalność, zwłaszcza w kontekście zrównoważonej produkcji i konsumpcji oraz odbudowy sektora w obliczu wyzwań ekonomicznych. Na promocję na rynku wewnętrznym i międzynarodowym przeznaczono odpowiednio 81,3 i 85,1 miliona euro, z naciskiem na kraje o dużym potencjale wzrostu, takie jak Chiny, Japonia, Korea Południowa, Singapur, Ameryka Północna oraz Wielka Brytania.
Do 80% kosztów wybranych projektów jest współfinansowanych przez Komisję Europejską, która również prowadzi własne kampanie w państwach trzecich. Te działania obejmują udział w targach, delegacje biznesowe i opracowywanie poradników dla eksporterów.
Kampanie UE podkreślają bezpieczeństwo, ekologiczność i autentyczność europejskiej żywności i napojów, otwierając nowe możliwości dla sektora i wzmacniając jego rolę w gospodarce, szczególnie na obszarach wiejskich i w regionach oddalonych. Promocja obejmuje także zwiększanie świadomości i popytu na produkty ekologiczne oraz systemy jakości UE.
W 2024 roku planowane są kampanie skupiające się na produktach wytworzonych z zastosowaniem zrównoważonych praktyk rolnych, z budżetem 62 milionów euro, w tym 42 miliony na produkty ekologiczne. Celem jest wzrost rozpoznawalności unijnego logo produkcji ekologicznej i konsumpcji produktów ekologicznych.
Kampanie mają również na celu edukowanie o unijnych systemach jakości, takich jak ChNP, ChOG i GTS, które chronią ponad 3500 nazw produktów i gwarantują dostęp do autentycznych produktów.
UE nadal promuje spożycie świeżych owoców i warzyw, z wydatkami na ten cel przekraczającymi 18 milionów euro w 2024 roku.
Źródło: Komisja Europejska.