- O nas
- Aktualności
- Wizyty studyjne
- Staże dla pracowników JST i inne
- Młodzież | Młodzi On-Life
- Programy UE na lata 2021-2027
- Fundusze Europejskie 2021-2027
- Euroejska Współpraca Terytorialna
- Otwarte zaproszenia do składania wniosków
- Poszukiwania partnerów do współprcy
- Instytucje i organy UE
- Lubuscy posłowie do Parlamentu Europejskiego
- Kontakt
- Deklaracja dostępności Biura Regionalnego Województwa Lubuskiego w Brukseli
Zapisz się do biuletynu
Aktualności
Brukselska Przygoda Młodych Ambasadorów ze Słubic i Frankfurtu nad Odrą
- 31-10-2023
- drukuj
23 października 2023 roku sześciu uczniów z Liceum Ogólnokształcącego im. Zbigniewa Herberta w Słubicach, wspólnie z niemiecką młodzieżą z Karl-Liebknecht-Gymnasium oraz polsko-niemieckiego zespołu Deutsch-Polnisches Kompetenzteam, miało okazję zgłębić tajniki instytucji unijnych. Ta edukacyjna wędrówka zakończyła się spotkaniem z przedstawicielami Biura Regionalnego Województwa Lubuskiego i Landu Brandenburgii w Brukseli.
Młodzi ambasadorowie spotkali się z dr Marcusem Wenigiem, przedstawicielem Brandenburgii oraz Andrzejem Dychą z Biura Regionalnego Województwa Lubuskiego w Brukseli. Spotkanie to stanowiło doskonałą okazję, by poszerzyć wiedzę na temat współpracy województwa lubuskiego i Brandenburgii w Unii Europejskiej. Młodzież uzyskała wartościowe informacje na temat wykonywanych zadań oraz aspektów współpracy transgranicznej.
Brukselska "przygoda" była dla uczestników nie tylko okazją do zdobycia wiedzy, ale także szansą na przeżycie ekscytujących doświadczeń podczas podróży naukowej.
Wizyta studyjna zorganizowana została we współpracy z: Europe Direct Zielona Góra, pewobe GmbH in Frankfurt - Oder, Deutsch-Polnisches Kompetenzteam oraz Kooperationszentrum/Centrum Kooperacji/Frankfurt an der Oder Słubice.
9 mln euro na projekty dziennikarskie
- 31-10-2023
- drukuj
Komisja Europejska przeznacza 9 mln euro na wsparcie dziennikarskich projektów transgranicznych dla młodych Europejczyków. To już czwarty rok, kiedy Komisja promuje tworzenie codziennych, inspirujących i wiarygodnych treści dotyczących aktualności z Europy, przeznaczonych dla młodych ludzi i tworzonych przez nich.
Tak jak w poprzednich trzech latach, ta inicjatywa wdraża działanie przygotowawcze Parlamentu Europejskiego pod nazwą „Europejska sfera publiczna: nowa oferta medialna dla młodych Europejczyków”. Dzięki budżetowi w wysokości 9 mln euro, organizacje medialne i non-profit skierowane do młodzieży mają szansę na realizację ambitnych projektów transgranicznych.
Założeniem jest przybliżenie Unii młodym ludziom, mobilizowanie ich do aktywnego uczestnictwa obywatelskiego i łączenie ponad granicami. Chodzi o zwiększenie dostępu do wielojęzycznych informacji online na tematy europejskie wpływające na życie młodzieży w UE, prezentowane w atrakcyjnych formatach i uwzględniające różnorodność perspektyw.
Projekty mają motywować młodzież do zaangażowania w dyskusje i udział w wydarzeniach. Kluczowe jest, aby beneficjenci zachowali niezależność redakcyjną i działali wolni od wpływów politycznych. Oczekuje się startu projektów w lecie 2024 roku, z planowanym okresem trwania około 14 miesięcy. Komisja planuje zaakceptować do czterech wniosków, z maksymalnym dofinansowaniem na poziomie 3,2 mln euro dla każdego. Dofinansowanie może pokrywać do 80% kwalifikowalnych kosztów, chociaż wnioskodawcy mogą optować za mniejszym wsparciem. Termin składania wniosków mija 29 stycznia 2024 r.
Projekty powinny skupić się na:
- Współpracy pomiędzy przynajmniej pięcioma organizacjami z różnych państw członkowskich UE;
- Tworzeniu codziennych, inspirujących treści dotyczących aktualności, przy użyciu innowacyjnych procesów redakcyjnych;
- Komunikacji skierowanej do jak największej liczby młodych Europejczyków;
- Dystrybucji treści poprzez własne kanały, witryny partnerów, blogi i media społecznościowe;
- Aktywnym uczestnictwie w dyskusjach i wydarzeniach młodzieżowych.
Więcej informacji, włącznie z pełnym tekstem zaproszenia, dostępne jest na oficjalnej stronie:
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/funding/european-public-sphere-new-online-media-offer-young-europeans-2023 .
Źródło: Komisja Europejska.
Granty na informowanie o polityce spójności
- 31-10-2023
- drukuj
Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej (REGIO) Komisji Europejskiej otwiera nabór na projekty informacyjne dotyczące wpływu polityki spójności UE na życie obywateli. Dzięki funduszowi w wysokości 7 mln euro celem jest wsparcie inicjatyw promujących i propagujących wiedzę o polityce spójności, w tym działalności Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji czy wsparcia w ramach Planu Odbudowy dla Europy.
Finansowane projekty mają na celu zwiększenie obecności informacji o polityce spójności w mediach, zwłaszcza lokalnych, oraz podniesienie świadomości społecznej na ten temat. Oczekuje się, że działania te przyczynią się do lepszego zrozumienia roli polityki spójności w promowaniu zatrudnienia, wzrostu gospodarczego oraz zmniejszaniu różnic między państwami i regionami UE. Kluczowe jest przedstawienie tej polityki w sposób jasny, rzetelny i kompleksowy, podkreślając jej znaczenie w kontekście priorytetów i wyzwań UE.
Możliwe do zrealizowania działania informacyjne mogą obejmować:
- tworzenie i dystrybucję materiałów drukowanych czy multimedialnych,
- działania w sieci i na platformach społecznościowych,
- organizację wydarzeń medialnych,
- prowadzenie konferencji czy warsztatów.
Aby składać wnioski, podmiot musi być osobą prawną (publiczną lub prywatną) z siedzibą w jednym z krajów UE i nie może być odpowiedzialny za wdrażanie polityki spójności.
Wszystkie propozycje należy przesłać do dnia 9 stycznia 2024 r., do godziny 17:00.
Źródło: Komisja Europejska.
Cztery polskie miasta walczą o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029
- 31-10-2023
- drukuj
Bielsko–Biała, Katowice, Kołobrzeg oraz Lublin zostały polskimi finalistami w konkursie Europejskiej Stolicy Kultury 2029. Po pięciodniowych obradach, niezależni eksperci przedstawili rekomendację z krótkiej listy kandydatów, wybranych spośród dwunastu miast z Polski. Bycie finalistą to ważne osiągnięcie, które może przynieść miastom korzyści kulturalne, ekonomiczne i społeczne, jeżeli ich propozycje będą zgodne z długoterminowymi strategiami rozwoju opartymi na kulturze.
Po otrzymaniu formalnej akceptacji od polskich władz, miasta-finaliści będą miały do lata 2024 roku czas na doprecyzowanie swoich wniosków. Następnie, w drugiej połowie 2024, zespół ekspertów spotka się w Warszawie, aby zdecydować, które z miast zostanie Europejską Stolicą Kultury w 2029 roku. Będzie to trzecie polskie miasto z tym tytułem, po Krakowie (2000) i Wrocławiu (2016). W tym samym roku, tytuł otrzyma również miasto w Szwecji, którego wybór nastąpi w 2024.
Corocznie, dwóm lub trzem miastom przyznawany jest tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. W 2023 roku są to: Timişoara (Rumunia), Eleusis (Grecja) oraz Veszprem (Węgry). Następnie, kolejno w latach 2024-2028, tytuł ten otrzymają miasta z Austrii, Estonii, Norwegii, Niemiec, Słowenii, Finlandii, Słowacji, Łotwy, Portugalii, Czech, Macedonii Północnej oraz Francji.
Polska rozpoczęła nabór zgłoszeń od miast w listopadzie 2022, z dwunastoma miastami składającymi wnioski do września 2023. System wyboru składa się z dwóch etapów: wstępnej selekcji oraz ostatecznego wyboru dokonywanego około dziewięć miesięcy później. Następnie, wybrane miasto jest oficjalnie wyznaczane przez państwo członkowskie. W procesie selekcji uczestniczy zespół niezależnych ekspertów, z których dwóch jest wyznaczonych przez władze krajowe, a dziesięcioro przez instytucje UE.
Kandydujące miasta muszą przedstawić program kulturalny o charakterze europejskim, angażujący mieszkańców miasta oraz przyciągający turystów z kraju i Europy. Program ten musi mieć trwały wpływ na rozwój miasta. Projekt "Europejska Stolica Kultury", zapoczątkowany w 1985 roku przez grecką minister kultury Melinę Mercouri, stał się jednym z najważniejszych projektów kulturalnych w Europie, promującym różnorodność kulturową i rozwój miast poprzez kulturę.
Źródło: Komisja Europejska.
Raport: problem z rasizmem
- 30-10-2023
- drukuj
Na podstawie badania Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) wynika, że niemal połowa osób pochodzenia afrykańskiego w UE doświadcza codziennie rasizmu i dyskryminacji – to wzrost w porównaniu z 2016 rokiem. Nękanie na tle rasowym oraz etniczne profilowanie są szczególnie nasilone wśród młodszej populacji.
W raporcie FRA zatytułowanym „Być osobą czarnoskórą w UE” podkreślono:
-
Dyskryminacja rasowa: 45% badanych spotkało się z dyskryminacją w ciągu ostatnich 5 lat. To wzrost w porównaniu do poprzedniego badania, gdzie wynosiło to 39%. W Niemczech i Austrii ten wskaźnik przekroczył 70%. Najczęściej miało to miejsce podczas poszukiwania pracy lub mieszkania. Osoby młode i z wyższym wykształceniem są szczególnie narażone. Mimo to, tylko 9% zgłasza te incydenty.
-
Nękanie: 30% respondentów doświadczyło nękania rasistowskiego, ale nieliczni decydują się to zgłosić.
-
Profilowanie rasowe: 58% twierdzi, że ich zatrzymanie przez policję miało podłoże rasowe. To wpływa na niskie zaufanie do policji.
-
Praca: 34% odczuwało dyskryminację podczas poszukiwania pracy, a 31% w miejscu pracy.
-
Mieszkalnictwo: Osoby pochodzenia afrykańskiego są bardziej narażone na ubóstwo, z 33% mających trudności z utrzymaniem i 31% doświadczającymi dyskryminacji podczas szukania mieszkania.
-
Edukacja: Młodzi ludzie pochodzenia afrykańskiego są trzy razy bardziej narażeni na porzucenie edukacji przedwcześnie. Rasizm w edukacji wzrósł w porównaniu z 2016 rokiem.
FRA apeluje do państw członkowskich o działania przeciwdziałające dyskryminacji, w tym m.in. egzekwowanie przepisów, rejestrowanie przestępstw z nienawiści oraz działania na rzecz równości w różnych sektorach.
Badanie oparte było na odpowiedziach 6700 osób z 13 krajów UE, analizując doświadczenia imigrantów i ich potomków w Europie.
Źródło:Komisja Europejska.
Drony nie zawsze bezpieczne
- 30-10-2023
- drukuj
Komunikat Komisji Europejskiej dotyczy przeciwdziałania zagrożeniom wynikającym z bezprawnego i ryzykownego użycia dronów w sektorze cywilnym. W dokumencie tym, Komisja przedstawia całościową strategię UE dotyczącą dronów, mającą na celu zabezpieczenie się przed niekontrolowanym wzrostem zagrożeń w wyniku dynamicznych zmian technologicznych i zwiększenia liczby tych urządzeń. Strategia ta również zakłada stworzenie spójnych ram prawnych oraz promowanie jednolitego rozumienia procedur w odpowiedzi na ciągle ewoluujące zagrożenia.
Drony odgrywają kluczową rolę w przyszłości ekonomii i społeczeństwa Europy, zwłaszcza w obszarach takich jak transport, obrona, handel i usługi. Legalne wykorzystanie dronów jest istotne w kontekście transformacji ekologicznej i cyfrowej.
Jak podkreślono w strategii przeciwdziałania terroryzmowi, pomimo iż UE stawia bariery przed wykorzystaniem dronów w złych celach, ich dynamiczny rozwój przynosi nowe wyzwania dla bezpieczeństwa. Drony były używane w przestępczości, takiej jak przemyt narkotyków, a także zauważono je w pobliżu kluczowej infrastruktury, sugerując potencjalne ryzyko dla bezpieczeństwa. Drony stanowią także zagrożenie dla prywatności obywateli, zwłaszcza w rejonach miejskich.
Do komunikatu dołączono dwa poradniki przygotowane przez Wspólne Centrum Badawcze Komisji dotyczące technicznych aspektów polityki UE w zakresie dronów.
W komunikacie zarysowano zestaw działań skupionych na tworzeniu społeczności, wymianie wiedzy między krajami oraz wsparciu dla krajów za pomocą wytycznych, szkoleń i finansowania. Sformułowano sześć kluczowych działań:
- Wzmocnienie współpracy poprzez udoskonalenie istniejących inicjatyw i utworzenie ekspertów ds. dronów.
- Rozważenie środków regulacyjnych w celu harmonizacji praw i procedur w całej UE.
- Doradzanie państwom w zakresie technologii przeciwdziałania dronom.
- Rozszerzenie szkoleń dla firm ochroniarskich i organów ścigania.
- Wspieranie badań naukowych poprzez programy finansowania.
- Zwiększenie wsparcia finansowego dla rozwiązań antydronowych.
Zaplanowano przegląd działań do 2030 roku z przewidzianym podsumowaniem w 2027 roku.
W strategiach UE podkreśla się poważność zagrożenia ze strony dronów. W 2022 roku Komisja ogłosiła Strategię dotyczącą dronów 2.0, kładąc nacisk na inteligentne podejście. Prace nad zagrożeniami dronów rozpoczęły się w 2016 roku, a od tamtej pory podjęto wiele działań, w tym finansowanie inicjatyw dotyczących budowania społeczności i wymiany informacji.
Źródło: Komisja Europejska.
Ruch bezwizowy pod ściślejszą kontrolą
- 30-10-2023
- drukuj
Ruch bezwizowy dostarcza wielu korzyści – gospodarczych, społecznych i kulturowych – pobudzając turystykę i podróże. Korzystają z tego zarówno państwa członkowskie UE, jak i ich partnerzy. Tymczasem polityka wizowa UE stanowi kluczowy instrument współpracy z krajami trzecimi.
W aktualnej sytuacji geopolitycznej pojawiają się jednak nowe wyzwania związane z ruchem bezwizowym. UE musi być gotowa zaradzić problemom związanym z nadużywaniem systemu, takimi jak rosnąca liczba osób o nieuregulowanym statusie czy zagrożenia hybrydowe. W odpowiedzi na te wyzwania Komisja sugeruje rewizję obecnych procedur w zakresie zawieszania zwolnień z wiz.
Niniejszy wniosek, zgodny z deklaracją przewodniczącej Ursuli von der Leyen, ma na celu poprawę funkcjonowania tych procedur oraz monitorowanie krajów korzystających z ruchu bezwizowego. Wniosek zawiera również szóste sprawozdanie dotyczące mechanizmu zawieszania zwolnienia z wiz.
I. Udoskonalenie mechanizmu zawieszającego ruch bezwizowy:
- Mechanizm będzie mógł być aktywowany w szerszym zakresie przypadków, takich jak brak dostosowania do polityki wizowej UE.
- Procedury zostaną wydłużone, umożliwiając bardziej skuteczne działania naprawcze.
- Zostanie wprowadzony tryb pilny dla natychmiastowej reakcji w sytuacjach kryzysowych.
- Zostaną zwiększone obowiązki monitorowania i raportowania przez Komisję.
II. Szóste sprawozdanie dotyczące mechanizmu zawieszającego:
- Sprawozdanie obejmuje kraje dialogu o liberalizacji wiz z Bałkanów Zachodnich, Partnerstwa Wschodniego oraz kraje z programami obywatelstwa dla inwestorów.
- Sprawozdanie podkreśla potrzebę dalszych działań w zakresie dostosowywania polityk wizowych oraz walki z nielegalną migracją i korupcją.
Komisja będzie nadal monitorować kraje korzystające z ruchu bezwizowego i przedstawiać sprawozdania dotyczące potencjalnych zagrożeń. Proponowane zmiany będą omawiane w Parlamencie Europejskim i Radzie.
Ruch bezwizowy w UE korzysta z 60 krajów trzecich, a mechanizm jego zawieszania został wprowadzony w 2013 r., aby skutecznie reagować na zagrożenia związane z migracją. Mechanizm ten został zaktualizowany w 2017 r., umożliwiając bardziej elastyczne reagowanie na ewentualne wyzwania.
Źródło: Komisja Europejska.
Migracja w basenie Morza Śródziemnego
- 30-10-2023
- drukuj
Komisja Europejska zaprezentowała plan działania dotyczący wschodniej części Morza Śródziemnego. Inicjatywa ma na celu poprawę zarządzania migracją na tym szlaku i jest odpowiedzią na rosnące wyzwania migracyjne w regionie. Plan ten wpisuje się w szersze działania UE, które były już podejmowane w innych kluczowych obszarach migracji, takich jak Bałkany Zachodnie czy szlaki środkowośródziemnomorskie.
Kluczowe punkty planu:
-
Zapobieganie nielegalnej migracji: Wzmożenie współpracy z krajami pochodzenia i tranzytu, walka z przemytem ludzi oraz promowanie legalnych dróg migracji.
-
Wzmocnienie zarządzania granicami: Współpraca z krajami tranzytowymi, takimi jak Turcja, w celu zwiększenia kontroli na granicach lądowych i morskich.
-
Zwiększenie współpracy w zakresie powrotów: Wzmożenie działania w kierunku powrotów i readmisji, w szczególności z krajami azjatyckimi i afrykańskimi.
-
Zarządzanie migracją: Współpraca z państwami członkowskimi w zakresie poprawy systemów azylowych i przyjmowania migrantów.
Plan ten ma być realizowany w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, a monitorowanie jego postępów będzie odbywać się za pośrednictwem istniejących mechanizmów Komisji i Rady.
W 2022 r. odnotowano znaczący wzrost nielegalnych przekroczeń granicy na wschodnim szlaku śródziemnomorskim. W szczególności Grecja i Cypr stanęły w obliczu większego napływu migrantów. Również Włochy doświadczyły zwiększonego ruchu na trasie z Turcji.
Komisja podkreśla, że działa w odpowiedzi na te wyzwania i jest gotowa reagować dynamicznie w miarę rozwoju sytuacji. Plan ten jest elementem szerszej strategii migracyjnej UE, mającej na celu wsparcie państw członkowskich i zabezpieczenie granic zewnętrznych Unii.
Źródło: Komisja Europejska.
Polska skarga na Niemcy. Przemieszczanie odpadów.
- 25-10-2023
- drukuj
Sprawa dotyczy gromadzenia odpadów w miejscach Tuplice i Stary Jawor, które Niemcy nie odebrały. W obecnej chwili Polska może zdecydować o skierowaniu sprawy do Trybunału.
Komisja Europejska wydała uzasadnioną opinię w ramach postępowania dotyczącego nielegalnego przemieszczania odpadów z Niemiec do Polski. Postępowanie to zostało wszczęte przez Polskę przeciwko Niemcom na podstawie art. 259 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Polska zarzuciła Niemcom naruszenie art. 24 ust. 2 i art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 w sprawie przemieszczania odpadów, a także naruszenie art. 4 ust. 3 TUE (obowiązek lojalnej współpracy). Niemcy odmówiły przyjęcia z powrotem odpadów przemieszczonych nielegalnie z Niemiec do siedmiu różnych miejsc w Polsce.
W uzasadnionej opinii Komisja stwierdza, że Niemcy naruszyły swoje zobowiązania wynikające z art. 24 ust. 2 rozporządzenia w sprawie przemieszczania odpadów, ponieważ nie odebrały w terminie 30 dni odpadów z Tuplic, a w pewnym zakresie nie odebrały odpadów z Starego Jawora. To ostatnie stwierdzenie dotyczy tylko przemieszczeń zorganizowanych przez podmioty, które wiedziały, że odbiorca odpadów nie posiadał odpowiedniego zezwolenia w zakresie zarządzania odpadami.
Co do zarzutów przedstawionych przez Polskę w związku z naruszeniem art. 24 ust. 2 rozporządzenia w sprawie przemieszczania odpadów w odniesieniu do innych miejsc w Starym Jaworze i pozostałych przemieszczeń, Komisja nie jest w stanie stwierdzić naruszenia z powodu braku jasności faktów i niewystarczających dowodów potwierdzających niezgodność z prawem tych przemieszczeń.
Komisja uważa również, że zarzut Polski, dotyczący naruszenia art. 28 ust. 2 rozporządzenia w sprawie przemieszczania odpadów, ze względu na niezaakceptowanie klasyfikacji odpadów, jest nieuzasadniony.
Wreszcie, Komisja zauważa, że choć współpraca między stronami w ustalaniu faktów i znalezieniu wzajemnie akceptowalnych rozwiązań była w pewnym momencie nieoptymalna, to nie jest w stanie stwierdzić, że Niemcy naruszyły art. 4 ust. 3 TUE z powodu braku lojalnej współpracy z Polską.
Zgodnie z art. 259 Traktatu, państwo członkowskie, które uważa, że inne państwo członkowskie uchybiło swoim zobowiązaniom wynikającym z Traktatów, może złożyć sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jednak przed skierowaniem sprawy do Trybunału, państwo członkowskie musi zgłosić ją Komisji, która wydaje uzasadnioną opinię po umożliwieniu obu stronom przedstawienia swoich uwag.
Polska złożyła skargę do Komisji 26 lipca 2023 roku, a Niemcy odpowiedziały na nią na piśmie 7 września 2023 roku. Komisja wysłuchała zarówno Polski, jak i Niemiec podczas spotkania wyjaśniającego, które miało miejsce 20 września 2023 roku. Teraz, po przyjęciu uzasadnionej opinii, Polska ma możliwość podjęcia decyzji o przekazaniu sprawy do Trybunału.
Źródło: Komisja Europejska.
Program prac KE na 2024
- 25-10-2023
- drukuj
Komisja Europejska przyjęła program pracy na rok 2024, w którym kładzie duży nacisk na uproszczenie przepisów obowiązujących obywateli i przedsiębiorstwa w całej Unii Europejskiej. W ten sposób spełniamy zobowiązanie przewodniczącej Ursuli von der Leyen, które zakłada ograniczenie wymogów sprawozdawczych o 25 proc. zgodnie ze strategią zwiększenia długoterminowej konkurencyjności UE oraz wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).
W programie pracy omówiono osiągnięcia z ostatnich czterech lat, przedstawiono nowe propozycje Komisji na nadchodzące miesiące oraz zaprezentowano istotne inicjatywy mające na celu ograniczenie biurokracji. Niektóre z tych inicjatyw zostały już przedstawione (15 wniosków i inicjatyw od marca 2023 roku), podczas gdy inne są prezentowane równolegle dzisiaj (26 wniosków dotyczących racjonalizacji), a jeszcze inne zostaną zaproponowane w przyszłości. Wszystkie te inicjatywy zostały szczegółowo opisane w specjalnym załączniku razem z zapowiedzianymi analizami i ocenami adekwatności.
Ponieważ już zrealizowano ponad 90 proc. zobowiązań zawartych w wytycznych politycznych z 2019 roku, a wybory europejskie w 2024 roku zbliżają się coraz bardziej, nowe inicjatywy zawarte w programie pracy koncentrują się na tych obszarach, które są nadal istotne dla spełnienia zobowiązań Komisji oraz reagowania na nowe wyzwania. Te inicjatywy są oparte na orędziu o stanie Unii oraz liście intencyjnej przewodniczącej Ursuli von der Leyen z 2023 roku.
W strategii Komisji na rzecz długoterminowej konkurencyjności określono cel redukcji o 25 proc. obciążeń związanych z wymogami sprawozdawczymi, nie naruszając przy tym celów polityki w poszczególnych dziedzinach. W tym kontekście Komisja dąży do uproszczenia wymogów sprawozdawczych, np. poprzez reformę unijnego kodeksu celnego, co pozwoli przedsiębiorcom zaoszczędzić około 2 miliardy euro. Proponowane zmiany w zakresie badań statystycznych mają na celu obniżenie kosztów, w tym dla MŚP, o 450 milionów euro.
Program pracy na rok 2024 zawiera także szereg dodatkowych propozycji mających na celu uproszczenie przepisów w różnych obszarach polityki, bez obniżania standardów społecznych, norm bezpieczeństwa i ochrony konsumentów oraz standardów ekologicznych i gospodarczych. Planowane zmiany będą polegać na usprawnieniu wymogów sprawozdawczych, w szczególności poprzez konsolidację nakładających się na siebie obowiązków, redukcję liczby przedsiębiorstw objętych tymi wymogami i większą cyfryzację.
W celu monitorowania postępów w osiąganiu celu redukcji o 25 proc. obciążeń związanych z wymogami sprawozdawczymi, Komisja będzie publikować coroczne badania obciążenia, począwszy od edycji na rok 2023, która zostanie opublikowana w przyszłym roku.
W obliczu bezprecedensowych wyzwań geopolitycznych, gospodarczych, społecznych i technologicznych, zapewnienie konkurencyjności i bezpieczeństwa gospodarczego Unii Europejskiej pozostaje najwyższym priorytetem. Nowe inicjatywy polityczne na rok 2024 mają na celu osiągnięcie tego celu poprzez zrównoważone ograniczenie obciążeń narzucanych przedsiębiorstwom i administracjom poprzez redukcję biurokracji. To priorytet, którym kieruje się przewodnicząca KE, Ursula von der Leyen.
Komisja wywiązała się z ponad 90 proc. zobowiązań zawartych przez przewodniczącą von der Leyen w wytycznych politycznych z 2019 roku. W 2024 roku konieczne będą dalsze starania ze strony Parlamentu Europejskiego i Rady w celu osiągnięcia porozumienia w sprawie wniosków, które oczekują na przyjęcie, co pozwoli obywatelom i przedsiębiorstwom w pełni korzystać z inicjatyw UE w ramach polityki.
Komisja będzie kontynuować wdrażanie Europejskiego Zielonego Ładu, programu rozwoju, dbając o to, aby transformacja ekologiczna była sprawiedliwa, inteligentna i sprzyjała włączeniu społecznemu. Będzie prowadzić dialog z obywatelami i sektorem przemysłowym oraz przygotuje wsparcie w obliczu transformacji, w tym poprzez Społeczny Fundusz Klimatyczny, który jest kierowany do obywateli i przedsiębiorstw w trudnej sytuacji. Ponadto Komisja rozpocznie strategiczny dialog w sprawie przyszłości rolnictwa w UE. W dalszym ciągu będzie działać na rzecz Europy w erze cyfrowej poprzez inicjatywy udostępniania superkomputerów start-upom z sektora sztucznej inteligencji i wprowadzenie europejskiego prawa kosmicznego.
Mimo wielu wyzwań, gospodarka UE wykazała się odpornością wobec różnych kryzysów. W 2024 roku Komisja skupi się na problemach związanych z niedoborem pracowników i kwalifikacji, edukacją, dialogiem społecznym, inflacją oraz ułatwieniem prowadzenia działalności gospodarczej.
Wsparcie dla Ukrainy w obliczu rosyjskiej agresji pozostaje jednym z głównych priorytetów na rok 2024, a także wzmacnianie korzystnego partnerstwa między UE a Afryką, unijny plan na rzecz sprawiedliwego handlu oraz rozwijanie zdolności obronnych państw członkowskich. Komisja będzie intensyfikować współpracę w zakresie walki z przemytem migrantów i podejmować działania związane z reformami przedakcesyjnymi oraz przeglądami polityki w celu identyfikacji potencjalnych możliwości dla rozszerzonej Unii.
Wszystko to będzie możliwe dzięki ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim i Radą, której celem jest osiągnięcie porozumienia przed końcem kadencji obecnej Komisji. Ponadto, obok ogłoszonego dzisiaj zaproszenia do składania uwag, Komisja przeprowadzi dodatkowe konsultacje z przedsiębiorstwami, w tym z siecią pełnomocników ds. MŚP, ekspertami z państw członkowskich i innymi interesariuszami, aby zidentyfikować szczególnie problematyczne kwestie i obszary wymagające priorytetowego traktowania.
Każdego roku Komisja przyjmuje program pracy, w którym określa swoje działania na nadchodzący rok. Program ten służy do informowania opinii publicznej i współprawodawców o planach i zobowiązaniach politycznych dotyczących nowych inicjatyw legislacyjnych, wycofywania projektów oczekujących na przyjęcie oraz przeglądu obowiązującego prawa UE. Program pracy na 2024 rok został opracowany w wyniku ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim, państwami członkowskimi oraz organami doradczymi Unii Europejskiej.
Źródło: Komisja Europejska.