Młodzież > Młodzi On-Life

Międzynarodowy Dzień Edukacji: oświadczenie Komisji Europejskiej i Wysokiego Przedstawiciela

  • 24-01-2022
  • Autor: KE
Przed Międzynarodowym Dniem Edukacji przypadającym na 24 stycznia Komisja Europejska i wysoki przedstawiciel/wiceprzewodniczący Josep Borrell wydali  oświadczenie.
 
„Edukacja ma zasadnicze znaczenie dla globalnej odbudowy i osiągnięcia wszystkich celów zrównoważonego rozwoju. Jest ona prawem podstawowym i fundamentem odpornych, pokojowych i zrównoważonych społeczeństw. Edukacja to podstawa i katalizator transformacji ekologicznej. Umożliwia ona obywatelom korzystanie z możliwości, jakie daje im rozwój cyfrowy. Daje nadzieję i ochronę osobom dotkniętym kryzysem humanitarnym i przymusowymi wysiedleniami. Wysokiej jakości edukacja jest istotnym elementem rozwoju każdego dziecka i każdej młodej osoby.

Rok 2022 jest Europejskim Rokiem Młodzieży i 35. rokiem istnienia programu Erasmus. UE potwierdza ogromne znaczenie wysokiej jakości edukacji dla rozwoju osobistego, społecznego i zawodowego dzieci i młodzieży w Unii Europejskiej i poza nią, aby budować lepszą i bardziej sprawiedliwą przyszłość, zmniejszyć nierówności społeczno-gospodarcze i różnice w traktowaniu kobiet i mężczyzn oraz promować pokój i demokrację.

Jeszcze przed pandemią koronawirusa 260 mln dzieci i nastolatków na całym świecie nie kształciło się. A ci, którzy się kształcili, nie zawsze mieli dostęp do edukacji wysokiej jakości. Pandemia pogłębiła nierówności w edukacji, co na całym świecie miało o wiele poważniejsze skutki dla grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji.

W UE opracowaliśmy ambitny plan, który zakłada utworzenie do 2025 r. europejskiego obszaru edukacji ze wspólnymi celami i inicjatywami przewodnimi, które jeszcze silniej połączą 27 państw członkowskich. Edukacja jest jednym z podstawowych kanałów współpracy UE z innymi częściami świata.

Unia Europejska zwiększa swoje zaangażowanie na rzecz edukacji, by umożliwić każdemu dziecku i młodemu człowiekowi dostęp do edukacji, przynajmniej czytania, pisania, podstawowych umiejętności matematycznych i cyfrowych oraz przygotowania się na wyzwania i możliwości XXI wieku jako zaangażowanemu obywatelowi świata. Będzie to obejmowało umiejętności i kompetencje umożliwiające bezpieczne i odpowiedzialne poruszanie się w środowisku internetowym. Przy pomocy Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej wspieramy zrównoważone i skuteczne dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia państw członkowskich UE do ery cyfrowej. Dzięki cyfrowej dekadzie Europy UE dąży do osiągnięcia ambitnego, ale osiągalnego celu: do 2030 r. co najmniej 80 proc. wszystkich dorosłych powinno posiadać podstawowe umiejętności cyfrowe. Komisja będzie również nadal wspierała Europejski Tydzień Kodowania, w ramach którego co roku zapewnia się szkolenia dla nauczycieli i przekazuje milionom dzieci praktyczne doświadczenie w zakresie kodowania i kreatywności cyfrowej.

UE nadal inwestuje w wysokiej jakości edukację z perspektywą uczenia się przez całe życie poprzez integracyjne i sprawiedliwe systemy edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem dziewcząt, kobiet i grup szczególnie wrażliwych. Instytucje unijne i państwa członkowskie UE, jako Drużyna Europy, wspierają kraje partnerskie w przekształcaniu ich systemów edukacji po pandemii oraz w usuwaniu braków i nierówności w nauczaniu, szkoleniu i uczeniu się na wszystkich szczeblach.

UE nadal odgrywa wiodącą rolę w edukacji w sytuacjach nadzwyczajnych, zapewniając milionom dzieci dotkniętych kryzysami humanitarnymi i konfliktami dostęp do bezpiecznej i włączającej edukacji wysokiej jakości.
 
Europa będzie w szczególności współpracować z rządami krajów partnerskich, jeśli chodzi o szkolenie nauczycieli i zarządzanie kadrą nauczycielską w celu zapewnienia wysokiej jakości edukacji.

Program Erasmus+ ułatwia mobilność studentów, pracowników, nauczycieli i praktykantów oraz wzmacnia sieci między instytucjami szkolnictwa wyższego oraz ideę wzajemnego uczenia się. Możliwości te są otwarte dla ludzi z całego świata. UE będzie również współpracować z krajami partnerskimi w celu zacieśnienia współpracy w zakresie badań naukowych i innowacji, na przykład w ramach programu „Horyzont Europa”.

Inicjatywy te są zgodne z założeniami strategii Global Gateway w zakresie łączności międzyludzkiej. Partnerstwa ze społeczeństwem obywatelskim, sektorem prywatnym i podmiotami z sektora na całym świecie edukacji będą miały kluczowe znaczenie dla wspierania globalnego obywatelstwa”.

Kontekst

Instytucje UE i państwa członkowskie wnoszą łącznie ponad połowę światowej pomocy na edukację, wspierając ten sektor w ponad 100 krajach na całym świecie. W latach 2021–2027 Komisja Europejska przeznaczy na edukację co najmniej 10 % swojego budżetu na partnerstwa międzynarodowe z Afryką, Ameryką Łacińską i Karaibami oraz Azją i Regionem Pacyfiku oraz 10 % budżetu przeznaczonego na pomoc humanitarną.

Komisja Europejska będzie również nadal priorytetowo współpracować z Bałkanami Zachodnimi, Turcją i regionami objętymi polityką sąsiedztwa w celu wzmocnienia systemów edukacji, rozwiązania problemu niedopasowania umiejętności do potrzeb rynku pracy oraz zacieśnienia współpracy z instytucjami edukacyjnymi, w tym mobilności studentów i nauczycieli.
 
 
Więcej informacji:

Strategia „Global Gateway”: zobacz
Program Erasmus+: zobacz
Europejski obszar edukacji: zobacz
Europejski filar praw socjalnych: zobacz 
Edukacja w sytuacjach nadzwyczajnych: zobacz
Edukacja | Partnerstwa międzynarodowe: zobacz
Europejski Tydzień Kodowania: zobacz
Europejski Portal Młodzieżowy: zobacz
 

Źródło: Parlament Europejski, www.europarl.europa.eu

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją