- O nas
- Aktualności
- Wizyty studyjne
- Staże dla pracowników JST i inne
- Młodzież | Młodzi On-Life
- Programy UE na lata 2021-2027
- Fundusze Europejskie 2021-2027
- Euroejska Współpraca Terytorialna
- Otwarte zaproszenia do składania wniosków
- Poszukiwania partnerów do współprcy
- Instytucje i organy UE
- Lubuscy posłowie do Parlamentu Europejskiego
- Kontakt
- Deklaracja dostępności Biura Regionalnego Województwa Lubuskiego w Brukseli
Zapisz się do biuletynu
Strona startowa
Migracja w basenie Morza Śródziemnego
- 30-10-2023
- drukuj
Komisja Europejska zaprezentowała plan działania dotyczący wschodniej części Morza Śródziemnego. Inicjatywa ma na celu poprawę zarządzania migracją na tym szlaku i jest odpowiedzią na rosnące wyzwania migracyjne w regionie. Plan ten wpisuje się w szersze działania UE, które były już podejmowane w innych kluczowych obszarach migracji, takich jak Bałkany Zachodnie czy szlaki środkowośródziemnomorskie.
Kluczowe punkty planu:
-
Zapobieganie nielegalnej migracji: Wzmożenie współpracy z krajami pochodzenia i tranzytu, walka z przemytem ludzi oraz promowanie legalnych dróg migracji.
-
Wzmocnienie zarządzania granicami: Współpraca z krajami tranzytowymi, takimi jak Turcja, w celu zwiększenia kontroli na granicach lądowych i morskich.
-
Zwiększenie współpracy w zakresie powrotów: Wzmożenie działania w kierunku powrotów i readmisji, w szczególności z krajami azjatyckimi i afrykańskimi.
-
Zarządzanie migracją: Współpraca z państwami członkowskimi w zakresie poprawy systemów azylowych i przyjmowania migrantów.
Plan ten ma być realizowany w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, a monitorowanie jego postępów będzie odbywać się za pośrednictwem istniejących mechanizmów Komisji i Rady.
W 2022 r. odnotowano znaczący wzrost nielegalnych przekroczeń granicy na wschodnim szlaku śródziemnomorskim. W szczególności Grecja i Cypr stanęły w obliczu większego napływu migrantów. Również Włochy doświadczyły zwiększonego ruchu na trasie z Turcji.
Komisja podkreśla, że działa w odpowiedzi na te wyzwania i jest gotowa reagować dynamicznie w miarę rozwoju sytuacji. Plan ten jest elementem szerszej strategii migracyjnej UE, mającej na celu wsparcie państw członkowskich i zabezpieczenie granic zewnętrznych Unii.
Źródło: Komisja Europejska.
Polska skarga na Niemcy. Przemieszczanie odpadów.
- 25-10-2023
- drukuj
Sprawa dotyczy gromadzenia odpadów w miejscach Tuplice i Stary Jawor, które Niemcy nie odebrały. W obecnej chwili Polska może zdecydować o skierowaniu sprawy do Trybunału.
Komisja Europejska wydała uzasadnioną opinię w ramach postępowania dotyczącego nielegalnego przemieszczania odpadów z Niemiec do Polski. Postępowanie to zostało wszczęte przez Polskę przeciwko Niemcom na podstawie art. 259 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Polska zarzuciła Niemcom naruszenie art. 24 ust. 2 i art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 w sprawie przemieszczania odpadów, a także naruszenie art. 4 ust. 3 TUE (obowiązek lojalnej współpracy). Niemcy odmówiły przyjęcia z powrotem odpadów przemieszczonych nielegalnie z Niemiec do siedmiu różnych miejsc w Polsce.
W uzasadnionej opinii Komisja stwierdza, że Niemcy naruszyły swoje zobowiązania wynikające z art. 24 ust. 2 rozporządzenia w sprawie przemieszczania odpadów, ponieważ nie odebrały w terminie 30 dni odpadów z Tuplic, a w pewnym zakresie nie odebrały odpadów z Starego Jawora. To ostatnie stwierdzenie dotyczy tylko przemieszczeń zorganizowanych przez podmioty, które wiedziały, że odbiorca odpadów nie posiadał odpowiedniego zezwolenia w zakresie zarządzania odpadami.
Co do zarzutów przedstawionych przez Polskę w związku z naruszeniem art. 24 ust. 2 rozporządzenia w sprawie przemieszczania odpadów w odniesieniu do innych miejsc w Starym Jaworze i pozostałych przemieszczeń, Komisja nie jest w stanie stwierdzić naruszenia z powodu braku jasności faktów i niewystarczających dowodów potwierdzających niezgodność z prawem tych przemieszczeń.
Komisja uważa również, że zarzut Polski, dotyczący naruszenia art. 28 ust. 2 rozporządzenia w sprawie przemieszczania odpadów, ze względu na niezaakceptowanie klasyfikacji odpadów, jest nieuzasadniony.
Wreszcie, Komisja zauważa, że choć współpraca między stronami w ustalaniu faktów i znalezieniu wzajemnie akceptowalnych rozwiązań była w pewnym momencie nieoptymalna, to nie jest w stanie stwierdzić, że Niemcy naruszyły art. 4 ust. 3 TUE z powodu braku lojalnej współpracy z Polską.
Zgodnie z art. 259 Traktatu, państwo członkowskie, które uważa, że inne państwo członkowskie uchybiło swoim zobowiązaniom wynikającym z Traktatów, może złożyć sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jednak przed skierowaniem sprawy do Trybunału, państwo członkowskie musi zgłosić ją Komisji, która wydaje uzasadnioną opinię po umożliwieniu obu stronom przedstawienia swoich uwag.
Polska złożyła skargę do Komisji 26 lipca 2023 roku, a Niemcy odpowiedziały na nią na piśmie 7 września 2023 roku. Komisja wysłuchała zarówno Polski, jak i Niemiec podczas spotkania wyjaśniającego, które miało miejsce 20 września 2023 roku. Teraz, po przyjęciu uzasadnionej opinii, Polska ma możliwość podjęcia decyzji o przekazaniu sprawy do Trybunału.
Źródło: Komisja Europejska.
Program prac KE na 2024
- 25-10-2023
- drukuj
Komisja Europejska przyjęła program pracy na rok 2024, w którym kładzie duży nacisk na uproszczenie przepisów obowiązujących obywateli i przedsiębiorstwa w całej Unii Europejskiej. W ten sposób spełniamy zobowiązanie przewodniczącej Ursuli von der Leyen, które zakłada ograniczenie wymogów sprawozdawczych o 25 proc. zgodnie ze strategią zwiększenia długoterminowej konkurencyjności UE oraz wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).
W programie pracy omówiono osiągnięcia z ostatnich czterech lat, przedstawiono nowe propozycje Komisji na nadchodzące miesiące oraz zaprezentowano istotne inicjatywy mające na celu ograniczenie biurokracji. Niektóre z tych inicjatyw zostały już przedstawione (15 wniosków i inicjatyw od marca 2023 roku), podczas gdy inne są prezentowane równolegle dzisiaj (26 wniosków dotyczących racjonalizacji), a jeszcze inne zostaną zaproponowane w przyszłości. Wszystkie te inicjatywy zostały szczegółowo opisane w specjalnym załączniku razem z zapowiedzianymi analizami i ocenami adekwatności.
Ponieważ już zrealizowano ponad 90 proc. zobowiązań zawartych w wytycznych politycznych z 2019 roku, a wybory europejskie w 2024 roku zbliżają się coraz bardziej, nowe inicjatywy zawarte w programie pracy koncentrują się na tych obszarach, które są nadal istotne dla spełnienia zobowiązań Komisji oraz reagowania na nowe wyzwania. Te inicjatywy są oparte na orędziu o stanie Unii oraz liście intencyjnej przewodniczącej Ursuli von der Leyen z 2023 roku.
W strategii Komisji na rzecz długoterminowej konkurencyjności określono cel redukcji o 25 proc. obciążeń związanych z wymogami sprawozdawczymi, nie naruszając przy tym celów polityki w poszczególnych dziedzinach. W tym kontekście Komisja dąży do uproszczenia wymogów sprawozdawczych, np. poprzez reformę unijnego kodeksu celnego, co pozwoli przedsiębiorcom zaoszczędzić około 2 miliardy euro. Proponowane zmiany w zakresie badań statystycznych mają na celu obniżenie kosztów, w tym dla MŚP, o 450 milionów euro.
Program pracy na rok 2024 zawiera także szereg dodatkowych propozycji mających na celu uproszczenie przepisów w różnych obszarach polityki, bez obniżania standardów społecznych, norm bezpieczeństwa i ochrony konsumentów oraz standardów ekologicznych i gospodarczych. Planowane zmiany będą polegać na usprawnieniu wymogów sprawozdawczych, w szczególności poprzez konsolidację nakładających się na siebie obowiązków, redukcję liczby przedsiębiorstw objętych tymi wymogami i większą cyfryzację.
W celu monitorowania postępów w osiąganiu celu redukcji o 25 proc. obciążeń związanych z wymogami sprawozdawczymi, Komisja będzie publikować coroczne badania obciążenia, począwszy od edycji na rok 2023, która zostanie opublikowana w przyszłym roku.
W obliczu bezprecedensowych wyzwań geopolitycznych, gospodarczych, społecznych i technologicznych, zapewnienie konkurencyjności i bezpieczeństwa gospodarczego Unii Europejskiej pozostaje najwyższym priorytetem. Nowe inicjatywy polityczne na rok 2024 mają na celu osiągnięcie tego celu poprzez zrównoważone ograniczenie obciążeń narzucanych przedsiębiorstwom i administracjom poprzez redukcję biurokracji. To priorytet, którym kieruje się przewodnicząca KE, Ursula von der Leyen.
Komisja wywiązała się z ponad 90 proc. zobowiązań zawartych przez przewodniczącą von der Leyen w wytycznych politycznych z 2019 roku. W 2024 roku konieczne będą dalsze starania ze strony Parlamentu Europejskiego i Rady w celu osiągnięcia porozumienia w sprawie wniosków, które oczekują na przyjęcie, co pozwoli obywatelom i przedsiębiorstwom w pełni korzystać z inicjatyw UE w ramach polityki.
Komisja będzie kontynuować wdrażanie Europejskiego Zielonego Ładu, programu rozwoju, dbając o to, aby transformacja ekologiczna była sprawiedliwa, inteligentna i sprzyjała włączeniu społecznemu. Będzie prowadzić dialog z obywatelami i sektorem przemysłowym oraz przygotuje wsparcie w obliczu transformacji, w tym poprzez Społeczny Fundusz Klimatyczny, który jest kierowany do obywateli i przedsiębiorstw w trudnej sytuacji. Ponadto Komisja rozpocznie strategiczny dialog w sprawie przyszłości rolnictwa w UE. W dalszym ciągu będzie działać na rzecz Europy w erze cyfrowej poprzez inicjatywy udostępniania superkomputerów start-upom z sektora sztucznej inteligencji i wprowadzenie europejskiego prawa kosmicznego.
Mimo wielu wyzwań, gospodarka UE wykazała się odpornością wobec różnych kryzysów. W 2024 roku Komisja skupi się na problemach związanych z niedoborem pracowników i kwalifikacji, edukacją, dialogiem społecznym, inflacją oraz ułatwieniem prowadzenia działalności gospodarczej.
Wsparcie dla Ukrainy w obliczu rosyjskiej agresji pozostaje jednym z głównych priorytetów na rok 2024, a także wzmacnianie korzystnego partnerstwa między UE a Afryką, unijny plan na rzecz sprawiedliwego handlu oraz rozwijanie zdolności obronnych państw członkowskich. Komisja będzie intensyfikować współpracę w zakresie walki z przemytem migrantów i podejmować działania związane z reformami przedakcesyjnymi oraz przeglądami polityki w celu identyfikacji potencjalnych możliwości dla rozszerzonej Unii.
Wszystko to będzie możliwe dzięki ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim i Radą, której celem jest osiągnięcie porozumienia przed końcem kadencji obecnej Komisji. Ponadto, obok ogłoszonego dzisiaj zaproszenia do składania uwag, Komisja przeprowadzi dodatkowe konsultacje z przedsiębiorstwami, w tym z siecią pełnomocników ds. MŚP, ekspertami z państw członkowskich i innymi interesariuszami, aby zidentyfikować szczególnie problematyczne kwestie i obszary wymagające priorytetowego traktowania.
Każdego roku Komisja przyjmuje program pracy, w którym określa swoje działania na nadchodzący rok. Program ten służy do informowania opinii publicznej i współprawodawców o planach i zobowiązaniach politycznych dotyczących nowych inicjatyw legislacyjnych, wycofywania projektów oczekujących na przyjęcie oraz przeglądu obowiązującego prawa UE. Program pracy na 2024 rok został opracowany w wyniku ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim, państwami członkowskimi oraz organami doradczymi Unii Europejskiej.
Źródło: Komisja Europejska.
Zmiany demograficzne w UE
- 25-10-2023
- drukuj
Zmiana demograficzna w Unii Europejskiej staje się coraz bardziej pilna, wymagając działań na poziomie europejskim w celu zapobieżenia negatywnym skutkom dla wzrostu gospodarczego i konkurencyjności. Komisja Europejska przedstawiła komunikat, w którym prezentuje zestaw narzędzi polityki, dostępnych dla państw członkowskich, umożliwiających zarządzanie zmianami demograficznymi oraz łagodzenie ich wpływu na społeczeństwo i gospodarkę, włączając globalną konkurencyjność Unii Europejskiej. W tym komunikacie opisano różnorodne narzędzia, takie jak regulacje, polityki ramowe i wsparcie finansowe, które państwa członkowskie mogą wykorzystać w tym celu. Te narzędzia można skutecznie łączyć z krajowymi i regionalnymi strategiami politycznymi, wzmocniając tym samym zdolność do korzystania z możliwości i łagodzenia trudności związanych ze zmianą demograficzną.
Zestaw narzędzi demograficznych opiera się na doświadczeniach z całej UE i opiera się na czterech głównych filarach:
-
Wspieranie rodziców poprzez lepsze pogodzenie aspiracji rodzinnych i zawodowych, szczególnie poprzez zapewnienie dostępu do wysokiej jakości opieki nad dziećmi oraz odpowiedniej równowagi między życiem zawodowym a życiem prywatnym.
-
Wspieranie i wzmacnianie pozycji młodszych pokoleń w zakresie rozwoju osobistego i zdobywania umiejętności, ułatwianie dostępu do rynku pracy i dostępnych cenowo mieszkań.
-
Wzmacnianie pozycji starszych pokoleń i dbanie o ich dobrobyt poprzez reformy związane z polityką rynku pracy i miejscami pracy.
-
W razie potrzeby, rozwiązanie problemu braku pracowników poprzez zarządzaną legalną migrację, przy jednoczesnym zapewnieniu pełnej komplementarności z pozyskiwaniem talentów wewnętrznych w UE.
Podczas opracowywania zestawu narzędzi demograficznych uwzględniono konieczność uwzględnienia wymiaru terytorialnego w kontekście zmian demograficznych, ze szczególnym uwzględnieniem regionów, które doświadczają depopulacji i znacznej mobilności młodych pracowników, nazywanej "drenażem mózgów".
Zestaw narzędzi demograficznych ma na celu pomóc w stymulowaniu, dostosowywaniu i lepszej koordynacji polityki na poziomie UE i krajowym. Komisja wzywa państwa członkowskie do opracowywania i wdrażania zintegrowanych strategii politycznych mających na celu przeciwdziałanie zmianie demograficznej oraz do uwzględniania kwestii demograficznych we wszystkich obszarach polityki.
Polityka państw członkowskich powinna być dostosowana do lokalnych realiów, ponieważ wyzwania demograficzne różnią się w zależności od państwa i regionu. Wszystkie działania powinny kierować się zasadami równości płci, eliminacji dyskryminacji i zapewnienia sprawiedliwości międzypokoleniowej. Wykorzystanie technologii cyfrowych może zwiększyć konkurencyjność Europy i pomóc w zrekompensowaniu skutków zmian demograficznych. Decydenci powinni promować aktywne zaangażowanie obywateli oraz współpracować z partnerami społecznymi i organizacjami pozarządowymi.
Dodatkowo, obok instrumentów regulacyjnych i ram polityki na poziomie UE, dostępne są również różne instrumenty finansowe wspierające państwa członkowskie, takie jak Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+).
Aby usprawnić dostęp do dostępnych narzędzi zarządzania zmianą demograficzną, Komisja:
- Będzie rozwijać dane i bazę dowodową, w tym dalszy rozwój Atlasu Demograficznego, poprawiać statystyki demograficzne oraz wspierać analizy i badania w państwach członkowskich.
- Będzie wspierać opracowywanie i doskonalenie polityk demograficznych na wszystkich szczeblach, w tym za pomocą Instrumentu Wsparcia Technicznego oraz uwzględniania kwestii demograficznych w propozycjach politycznych na poziomie UE.
- Zapewni, że żaden region UE nie zostanie w tyle, m.in. poprzez organizację platformy wykorzystania potencjału talentów oraz dalsze zaproszenia do składania wniosków w ramach mechanizmu wspierania talentów.
Wniosek z badania Eurobarometr sugeruje, że siedem na dziesięć Europejczyków zgadza się, że tendencje demograficzne stanowią ryzyko dla długoterminowego dobrobytu gospodarczego i konkurencyjności UE. Najpilniejszymi wyzwaniami demograficznymi są starzenie się społeczeństwa oraz malejąca liczba ludności w wieku produkcyjnym i niedobór pracowników. W nadchodzących latach, jeśli nie zostaną podjęte wspólne i zdecydowane działania, ludność UE może nadal zmniejszać się i starzeć, co wpłynie negatywnie na gospodarkę, społeczeństwo i długoterminową konkurencyjność UE. Zagrożenie to może prowadzić do niedoboru pracowników, presji na budżety publiczne oraz wpłynąć na inwestycje i wydajność.
Obecnie niektóre państwa członkowskie i regiony są bardziej narażone na skutki zmiany demograficznej, co wpływa na spójność społeczną, terytorialną i międzypokoleniową, co może pogłębić istniejące różnice społeczno-ekonomiczne. Europa przechodzi poważną transformację demograficzną, co wymaga holistycznego podejścia i zintegrowanych rozwiązań. Rada Europejska w czerwcu 2023 roku wezwała Komisję do opracowania zestawu narzędzi, które pomogą państwom członkowskim stawić czoła wyzwaniom demograficznym i ich wpływowi na przewagę konkurencyjną Europy. Komisja już teraz udziela wsparcia państwom członkowskim w zarządzaniu zmianą demograficzną za pomocą różnych instrumentów prawnych, politycznych i finansowych, a opublikowany komunikat zawiera kluczowe reformy i inwestycje, niezbędne do utrzymania konkurencyjności UE.
Źródło: Komisja Europejska.
Linie żeglugowe w ramach regulacji antymonopolowych
- 25-10-2023
- drukuj
Wyjątkowe wyłączenia grupowe dla przewoźników morskich nie odpowiadają już obecnym warunkom rynkowym, w których działa ta branża. Komisja Europejska zdecydowała o nieprzedłużaniu unijnych przepisów, które wyłączają konsorcja żeglugi liniowej spod antymonopolowych regulacji (tzw. "CBER" - rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dla konsorcjów). Komisja uznała, że CBER nie wspomaga już konkurencji w sektorze żeglugi, i dlatego pozwoli mu wygasnąć z dniem 25 kwietnia 2024 roku.
Ta decyzja jest wynikiem procesu, który rozpoczął się w sierpniu 2022 roku. Celem tego procesu było zebranie dowodów na funkcjonowanie rozporządzenia CBER od 2020 roku w kontekście jego planowanego wygaśnięcia w kwietniu 2024 roku. Rozporządzenie CBER pozwala linom żeglugowym, w określonych warunkach, na zawieranie porozumień w celu świadczenia wspólnych usług transportu towarowego, nazywanych także "konsorcjami".
W sierpniu 2022 roku Komisja opublikowała prośbę o przesyłanie opinii od zainteresowanych stron, prosząc o informacje na temat efektywności CBER. W tym samym dniu zwróciła się również do uczestników sektora żeglugi liniowej (w tym przewoźników, spedycjistów, operatorów portów i terminali) z kwestionariuszem dotyczącym wpływu konsorcjów utworzonych przez firmy żeglugi liniowej oraz oddziaływania CBER na ich działalność.
Przed przystąpieniem do oceny, w ramach swoich obowiązków monitorowania sektora, Komisja prowadziła regularne konsultacje z uczestnikami rynku oraz organami ds. konkurencji i regulacyjnymi w Europie, Stanach Zjednoczonych i innych jurysdykcjach. Te konsultacje dotyczyły wyzwań, z jakimi zmagał się sektor żeglugi. Dodatkowo, Komisja zleciła niezależne badanie w celu lepszego zrozumienia kwestii.
Obecnie Komisja opublikowała dokument roboczy, który podsumowuje wyniki przeprowadzonej oceny. Ogólnie rzecz biorąc, informacje zebrane od zainteresowanych stron wskazują na ograniczoną skuteczność CBER w latach 2020-2023.
Ze względu na niewielką liczbę konsorcjów objętych CBER oraz ich profil, to rozporządzenie nie przyniosło przewoźnikom znacznych oszczędności ani nie odegrało kluczowej roli w podejmowaniu decyzji o współpracy przez mniejszych przewoźników. W okresie objętym oceną CBER nie umożliwiało także mniejszym przewoźnikom współpracy między sobą ani oferowania konkurencyjnych usług w porównaniu z większymi przewoźnikami.
Na podstawie tych informacji Komisja zdecydowała o nieprzedłużaniu CBER, co oznacza, że linie żeglugowe, prowadzące przewozy do lub z UE, będą musiały ocenić zgodność swoich umów współpracy z unijnymi przepisami antymonopolowymi na podstawie obszernych wytycznych zawartych w innych unijnych regulacjach dotyczących wyłączeń grupowych dla umów horyzontalnych i specjalizacyjnych.
Usługi żeglugi liniowej stanowią regularne, rozkładowe przewozy towarów morskich, przeważnie w kontenerach, na określonych trasach. Te usługi wymagają znaczących inwestycji, dlatego są często oferowane przez przedsiębiorstwa żeglugowe działające w ramach konsorcjów. Korzyści wynikające z tych konsorcjów, takie jak lepsza wydajność przewozów i efektywne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej statków, mają istotne znaczenie i mogą przekładać się na korzyści dla użytkowników linii żeglugowych.
Zgodnie z artykułem 101 ustęp 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, przedsiębiorstwa nie mogą zawierać porozumień, które ograniczają konkurencję. Jednak zgodnie z artykułem 101 ustęp 3 TFUE, takie porozumienia mogą być uznawane za zgodne z prawem unijnym, jeżeli przyczyniają się do poprawy produkcji lub dystrybucji produktów oraz promocji postępu technicznego lub gospodarczego, przy zastrzeżeniu, że konsumentom przysługuje odpowiednia część uzyskiwanego z tego korzyści, a jednocześnie konkurencja nie jest wyeliminowana.
Rozporządzenie Rady 246/2009 przewiduje, że na podstawie artykułu 101 ustęp 3 TFUE Komisja może wyłączyć konsorcja z zakresu stosowania artykułu 101 ustęp 1 TFUE na okres nie dłuższy niż pięć lat, z możliwością przedłużenia. W związku z tym w 2009 roku Komisja przyjęła rozporządzenie CBER (rozporządzenie Komisji (WE) nr 906/2009), które określało szczegółowe warunki takiego wyłączenia. Te warunki miały na celu zapewnienie, że korzyści wynikające z konsorcjów trafiają do konsumentów.
Komisja przedłużyła ważność rozporządzenia CBER w 2014 roku i w 2020 roku. Decyzja o przedłużeniu w 2020 roku była zasadniczo uzasadniona brakiem pogorszenia parametrów konkurencji, takich jak stawki frachtowe, dostępność i niezawodność usług, w latach 2014–2019. Jednak przedłużenie to miało charakter czasowy, co pozwalało na lepsze uwzględnienie ewentualnych zmian na rynku.
Źródło: Komisja Europejska.
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
- 25-10-2023
- drukuj
W przeddzień Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego, najnowsze badanie Eurobarometr dotyczące zdrowia psychicznego ujawniło, że dziewięciu na dziesięciu respondentów (89 proc.) uważa, że promocja zdrowia psychicznego ma równie duże znaczenie jak promocja zdrowia fizycznego.
Warto jednak zaznaczyć, że mniej niż połowa respondentów uważa, że osoby dotknięte problemami zdrowia psychicznego mają równy dostęp do opieki medycznej jak osoby borykające się z innymi rodzajami chorób. Co więcej, w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy prawie połowa respondentów (46 proc.) doświadczyła problemów emocjonalnych lub psychospołecznych, takich jak uczucie depresji czy lęku. Zaskakująco, według badania, ponad połowa z nich (54 proc.) nie skorzystała z pomocy specjalisty w związku z problemami zdrowia psychicznego. Wyniki te podkreślają pilną potrzebę kontynuacji działań na rzecz zdrowia psychicznego na poziomie Unii Europejskiej.
Komisarz ds. zdrowia i bezpieczeństwa żywności, Stella Kyriakides, będzie gospodarzem konferencji wysokiego szczebla na temat zdrowia psychicznego, bazującej na kompleksowym podejściu do zdrowia psychicznego, które zostało zaprezentowane przez Komisję w czerwcu 2023 r. W wydarzeniu weźmie udział Jej Królewska Mość Królowa Belgów, a także setki przedstawicieli instytucji Unii Europejskiej, rządów krajowych, organizacji europejskich i innych zainteresowanych partnerów.
Opublikowane badanie Eurobarometr potwierdza, że niedawne wydarzenia, takie jak pandemia COVID-19, agresja Rosji na Ukrainę, kryzys klimatyczny oraz inne czynniki społeczne i gospodarcze podniosły poziom problemów zdrowia psychicznego w Europie, który już wcześniej był niski. Przed pandemią COVID-19, co szósta osoba w UE cierpiała na problemy zdrowia psychicznego, a sytuacja jeszcze się pogorszyła. Większość respondentów podkreśliła, że ostatnie wydarzenia na świecie miały wpływ na ich zdrowie psychiczne w pewnym stopniu (44 proc.) lub w dużym stopniu (18 proc.).
Dla większości ankietowanych (60 proc.), kluczowymi czynnikami wpływającymi na zdrowie psychiczne są warunki życia, a następnie bezpieczeństwo finansowe (53 proc.). Około jedna trzecia Europejczyków uważa, że na dobre samopoczucie psychiczne wpływają: kontakt z przyrodą i obecność w terenach zielonych (35 proc.), nawyki snu (35 proc.), aktywność fizyczna (34 proc.) oraz kontakty społeczne (33 proc.). Jednakże w większości państw członkowskich istnieje przekonanie, że korzystanie z mediów społecznościowych może negatywnie wpływać na zdrowie psychiczne młodych ludzi.
Co do tego, w jaki sposób UE może przyczynić się najbardziej do poprawy zdrowia psychicznego obywateli, większość ankietowanych wskazała na "poprawę ogólnej jakości życia" (45 proc.) jako główną inicjatywę. Następnie "poprawa dostępu do diagnozy, leczenia i opieki nad pacjentami z zaburzeniami psychicznymi" (37 proc.) oraz "wsparcie dla zdrowia psychicznego osób w trudnej sytuacji" (35 proc.).
Zdrowie psychiczne jest priorytetem Komisji, co znalazło odzwierciedlenie w komunikacie z 7 czerwca 2023 roku, przedstawiającym kompleksowe podejście do zdrowia psychicznego. Nowy komunikat zawiera 20 inicjatyw przewodnich, możliwości finansowania na poziomie 1,23 mld euro i skupia się na grupach szczególnie narażonych, takich jak dzieci, młodzież, migranci i uchodźcy.
Źródło: Komisja Europejska.
Technologie krytyczne bez ryzyka
- 25-10-2023
- drukuj
Komisja Europejska wyraża zalecenie przeprowadzenia ocen ryzyka w czterech kluczowych obszarach technologii krytycznych, a mianowicie: zaawansowanych półprzewodników, sztucznej inteligencji, technologii kwantowych i biotechnologii.
Podstawową zasadą jest zatwierdzenie przez Komisję Europejską ogólnego zalecenia dotyczącego identyfikacji obszarów technologii krytycznych, które wymagają dalszej oceny ryzyka przy współudziale państw członkowskich Unii Europejskiej. Rekomendacja ta jest efektem wspólnego komunikatu, który przyjął holistyczne podejście strategiczne do kwestii bezpieczeństwa gospodarczego w ramach Unii.
Zalecenie skupia się na jednym z czterech rodzajów ryzyka, które stanowią element tego kompleksowego podejścia, a mianowicie na ryzyku technologicznym i potencjalnym wycieku technologii. Warto zaznaczyć, że ocena ryzyka będzie przeprowadzana w sposób obiektywny, a w obecnym etapie nie ma możliwości przewidzenia wyników oceny ani konkretnych działań następczych. Zalecenie Komisji obejmuje wykaz dziesięciu obszarów technologii krytycznych, które zostały wybrane na podstawie określonych kryteriów:
- Charakter technologii o potencjale rozwojowym i transformacyjnym, które mają zdolność do znacznego zwiększenia wydajności, efektywności lub przeprowadzenia radykalnych zmian w sektorach i zdolnościach, między innymi.
- Ryzyko związane z potencjalną fuzją dziedzin militarnych i cywilnych, mające na celu określenie znaczenia danej technologii zarówno dla sektora cywilnego, jak i wojskowego, oraz jej potencjału rozwoju w tych dziedzinach, z równoczesnym zidentyfikowaniem ryzyka, że pewne technologie mogą być wykorzystywane w sposób zagrażający pokojowi i bezpieczeństwu.
- Ryzyko, że technologia może zostać użyta w sposób naruszający prawa człowieka, obejmujące potencjalne nadużycia, w tym naruszenia fundamentalnych wolności.
W ramach dziesięciu obszarów technologii krytycznych określono cztery, które według zaleceń uważane są za szczególnie wrażliwe i stanowią bezpośrednie zagrożenie w kontekście bezpieczeństwa technologicznego oraz potencjalnego wycieku technologii:
- Zaawansowane technologie półprzewodnikowe (mikroelektronika, fotonika, czipy o wysokiej częstotliwości, sprzęt do produkcji półprzewodników).
- Technologie sztucznej inteligencji (obliczenia na dużą skalę, przetwarzanie w chmurze, analiza danych, komputerowe rozpoznawanie obrazów, przetwarzanie języka, rozpoznawanie obiektów).
- Technologie kwantowe (obliczenia kwantowe, kryptografia kwantowa, komunikacja kwantowa, wykrywanie kwantowe i radary kwantowe).
- Biotechnologie (techniki modyfikacji genetycznej, nowe techniki genomowe, napęd genowy, biologia syntetyczna).
Komisja rekomenduje, aby państwa członkowskie we współpracy z Komisją przeprowadziły wspólne oceny ryzyka w tych czterech obszarach do końca bieżącego roku. W zaleceniu zawarte są także wytyczne dotyczące organizacji tych wspólnych ocen ryzyka, w tym konieczność konsultacji z sektorem prywatnym i zachowania poufności danych.
Podczas podejmowania decyzji dotyczących kolejnych wspólnych ocen ryzyka w odniesieniu do jednego lub więcej z wymienionych dodatkowych obszarów technologii lub ich podkategorii, Komisja uwzględni bieżące lub planowane inicjatywy promocyjne i partnerstwa w tych dziedzinach. Ogólnie rzecz biorąc, Komisja będzie brała pod uwagę, że działania podejmowane w celu wzmocnienia konkurencyjności Unii Europejskiej w tych obszarach mogą przyczynić się do ograniczenia pewnych ryzyk związanych z technologią.
Współpraca i plan na przyszłość W celu rozpoczęcia wspólnych ocen ryzyka w czterech wymienionych obszarach technologii, Komisja planuje współpracować z państwami członkowskimi za pośrednictwem stosownych forum eksperckich. Dodatkowo, Komisja zaangażuje się w otwarty dialog z państwami członkowskimi w celu ustalenia harmonogramu i zakresu kolejnych ocen ryzyka, z uwzględnieniem wpływu czynnika czasowego na ewolucję ryzyka. Na podstawie takiego dialogu i początkowych doświadczeń z pierwszymi wspólnymi ocenami ryzyka oraz dostępnych dodatkowych informacji na temat tych obszarów technologii, Komisja może zaproponować kolejne inicjatywy w tym zakresie do wiosny 2024 roku.
Warto podkreślić, że zalecenie nie zawiera wytycznych co do ostatecznego wyniku oceny ryzyka. Dopiero dokładny wynik wspólnej oceny, ukazujący poziom ryzyka i jego charakter, posłuży jako podstawa do dalszej dyskusji nad ewentualnymi precyzyjnymi i adekwatnymi środkami w zakresie promocji, partnerstwa lub ochrony w odniesieniu do tych obszarów technologii lub ich podkategoriów.
Założenia kontekstowe W dniu 20 czerwca 2023 roku Komisja Europejska oraz Wysoki Przedstawiciel przyjęli wspólny komunikat, prezentujący europejską strategię bezpieczeństwa gospodarczego. W ramach tej strategii skoncentrowano się na trzech głównych filarach działań: wsparcie bazy ekonomicznej i konkurencyjności Unii Europejskiej, ochrona przed różnorodnymi rodzajami ryzyka oraz nawiązywanie partnerstw z jak najszerszym gronem państw, w celu rozwiązywania wspólnych problemów i promowania wspólnych interesów.
W ramach tych działań sprecyzowano konkretne kroki, które należy podjąć w celu zwiększenia odporności łańcuchów dostaw, ochrony infrastruktur krytycznych, zwalczania zagrożeń związanych z bezpieczeństwem fizycznym i cyberbezpieczeństwem, a także eliminacji ryzyka związanego z technologią i potencjalnym wyciekiem technologii. Wykaz przedstawiony w niniejszym zaleceniu stanowi trzeci filar tych działań.
Źródło: Komisja Europejska.
Wyższe limity dla rybołówstwa
- 25-10-2023
- drukuj
Komisja Europejska zatwierdziła zmianę rozporządzenia dotyczącego pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury. Nowe przepisy wejdą w życie 20 dni po ich publikacji w Dzienniku Urzędowym. Celem tych zmian jest wyłączenie niewielkich kwot pomocy spod kontroli pomocy państwa, uważając, że nie mają one wpływu na konkurencję i wymianę handlową na rynku wewnętrznym.
Zaproponowane zmiany, które zostały przyjęte w grudniu 2022 roku, obejmują:
- Przedłużenie okresu obowiązywania rozporządzenia w sprawie pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa o jeden rok, do 31 grudnia 2023 roku. Jednocześnie zakończono debatę nad uwzględnieniem przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury w tym rozporządzeniu, sugerując, że powinny one być regulowane ogólnym rozporządzeniem dotyczącym pomocy de minimis, który przewiduje wyższe pułapy pomocy niż obecne przepisy w sektorze rybołówstwa.
W ramach zmian rozporządzenia w sprawie pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa dokonano następujących modyfikacji:
- Podniesiono pułap pomocy de minimis na przedsiębiorstwo w okresie trzech lat z 30 000 EUR do 40 000 EUR, przy jednoczesnym utworzeniu centralnego rejestru krajowego.
- Ograniczono zakres rozporządzenia dotyczący pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa do produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury, natomiast przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu takich produktów regulowane będą ogólnym rozporządzeniem de minimis.
- Przeprowadzono ponowne obliczenia tzw. "pułapów krajowych" na podstawie nowszych danych dotyczących produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury.
- Wprowadzono wyjątkowe możliwości dla najbardziej oddalonych regionów UE, pozwalając na pewne działania wyłączone z zakresu rozporządzenia dotyczącego pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa. Celem tych działań jest wspieranie modernizacji małych statków oraz rozwiązywanie problemów związanych z bezpieczeństwem w tych regionach.
Zmienione rozporządzenie w sprawie pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa będzie obowiązywać do 31 grudnia 2029 roku.
Proces przeglądu przeprowadzany przez Komisję rozpoczął się w 2019 roku i uwzględniał konsultacje publiczne, dyskusje z zainteresowanymi stronami oraz organami krajowymi. W grudniu 2022 roku Komisja przyjęła szereg zmian w zasadach pomocy państwa dla sektorów rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa i akwakultury, w tym te dotyczące rybołówstwa.
Źródło: Komisja Europejska.
Sprawozdanie na temat stanu cyfrowej dekady
- 25-10-2023
- drukuj
Pierwsze sprawozdanie dotyczące stanu cyfrowej dekady prezentuje wszechstronny obraz postępów osiągniętych w kierunku transformacji cyfrowej, której celem jest zwiększenie cyfrowej suwerenności, odporności i konkurencyjności Unii Europejskiej. Sprawozdanie zawiera ocenę postępów Unii Europejskiej w realizacji celów i założeń na 2030 rok, skupiając się na czterech głównych filarach: umiejętności cyfrowych, infrastrukturze cyfrowej, cyfryzacji przedsiębiorstw (w tym wykorzystania sztucznej inteligencji) oraz cyfryzacji usług publicznych. Ponadto, przedstawia wyniki monitorowania w zakresie Europejskiej Deklaracji Praw i Zasad Cyfrowych w cyfrowej dekadzie, która podkreśla zaangażowanie UE w kierunku pewnej, bezpiecznej i zrównoważonej transformacji cyfrowej, z naciskiem na dobro ludzi.
W sprawozdaniu z 2023 roku, będącym pierwszym z serii corocznych raportów, apeluje się do państw członkowskich o wspólne działania w celu wyeliminowania obecnych luk inwestycyjnych, przyspieszenia procesu cyfryzacji w Europie oraz zwiększenia wysiłków na rzecz realizacji celów programu polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie". Ten program został przyjęty przez Parlament Europejski i Radę i wszedł w życie 9 stycznia 2023 roku, zakładając system wspólnego zarządzania między UE a organami krajowymi.
W raporcie z 2023 roku przedstawiono zarówno zalecenia ogólne, jak i konkretne zalecenia dla poszczególnych krajów, które wyznaczają jasny plan działań. Te zalecenia stanowić będą podstawę dla dialogu i współpracy między Komisją a państwami członkowskimi w kierunku osiągnięcia wspólnych celów. Realizację tych działań wspierać będą projekty na dużą skalę, które obejmują wiele krajów, w tym nowo utworzone konsorcja na rzecz europejskiej infrastruktury cyfrowej.
Oto kluczowe ustalenia dotyczące różnych aspektów przedstawione w sprawozdaniu:
-
Infrastruktura cyfrowa i bezpieczna łączność:
- Sieci gigabitowe powinny obejmować całą populację do 2030 roku.
- Sieci 5G powinny być dostępne na wszystkich obszarach zamieszkałych.
- Obecnie dostęp do sieci gigabitowych ma jedynie 56% gospodarstw domowych, a sieci 5G obejmują 81% populacji (ale tylko 51% na obszarach wiejskich).
- Wdrożenie autonomicznych sieci 5G postępuje powoli, a jakość sieci jest niewystarczająca.
- Dodatkowe inwestycje w wysokości co najmniej 200 miliardów euro są konieczne, aby zapewnić pełne pokrycie sieciami gigabitowymi UE.
-
Cyfryzacja przedsiębiorstw:
- Cele programu "Droga ku cyfrowej dekadzie" obejmują zwiększenie wykorzystania usług w chmurze, technologii danych i sztucznej inteligencji przez przedsiębiorstwa.
- Również planuje się podwojenie liczby jednorożców (firm o wartości rynkowej powyżej 1 miliarda euro).
- Jednak prognozy wskazują, że te cele nie zostaną osiągnięte bez dodatkowych inwestycji i zachęt.
-
Cyfryzacja usług publicznych:
- Cele obejmują 100% internetowej dostępności głównych usług publicznych i dostęp do dokumentacji medycznej online dla wszystkich obywateli UE.
- Wiele państw członkowskich ma korzystne warunki do osiągnięcia tych celów, ale wymagane są znaczne inwestycje w poprawę dostępności i efektywności usług publicznych.
-
Umiejętności cyfrowe:
- Cele zakładają poprawę umiejętności cyfrowych co najmniej 80% osób między 16 a 74 rokiem życia oraz osiągnięcie 20 milionów specjalistów ICT do 2030 roku.
- Jednakże, bez zmiany obecnych warunków, te cele mogą być trudne do osiągnięcia.
Sprawozdanie podkreśla, że Unia Europejska odgrywa kluczową rolę w promowaniu pewnej, bezpiecznej i ludzko-skojarzonej transformacji cyfrowej, a także podkreśla istotę inwestycji ekologicznych i współpracy międzynarodowej. Zaleca również, aby państwa członkowskie podjęły konkretne kroki w celu realizacji celów i założeń programu "Droga ku cyfrowej dekadzie". Raport stanowi wyraźne wezwanie do zwiększenia wysiłków w kierunku osiągnięcia celów do 2030 roku i ustanowienia Europy jako lidera cyfrowej transformacji.
Źródło: Komisja Europejska.
Sport: Komisja inauguruje Europejski Tydzień Sportu w 2023 r., skupiający się na zaangażowaniu, włączeniu społecznym i innowacjach
- 26-09-2023
- drukuj
W sobotę, Komisja oficjalnie otworzyła dziewiątą edycję Europejskiego Tygodnia Sportu w hiszpańskiej Walencji. Co roku, w dniach 23–30 września Europejski Tydzień Sportu promuje bardziej aktywny i zdrowszy styl życia wśród milionów ludzi w Europie i poza nią. Inicjatywa umożliwia organizacjom sportowym, przedsiębiorstwom i ekspertom opracowanie strategii zwiększania udziału w działaniach związanych ze sportem, a uczestnikom świętowanie sportu w swoich społecznościach.
Priorytety i specjalne przesłania Europejskiego Tygodnia Sportu 2023 będą skupiać się na trzech hasłach: zaangażowanie, włączenie społeczne i innowacje. Te trzy hasła odzwierciedlają ważne filary sportu, a także współczesne zmiany i kierunki, w których zmierzają nasze społeczeństwa.
Komisarz ds. innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży Iliana Ivanova powiedziała: „Aktywność fizyczna, czy to pływanie, spacer, aktywna przerwa na lunch czy ćwiczenia na koniec dnia, może w znaczący sposób przyczynić się do naszego zdrowia i dobrego samopoczucia. W tym roku, podczas 9. edycji Europejskiego Tygodnia Sportu, będziemy wzorować się na sukcesach i pracy poprzednich edycji, aby nasza pasja do sportu mogła zostać przekazana jeszcze większej liczbie obywateli”.
Od 2015 r. Europejski Tydzień Sportu pomaga przezwyciężyć brak aktywności, zachęcając Europejczyków do prowadzenia zdrowego i aktywnego stylu życia. Tydzień jest zaproszeniem dla wszystkich do #BeActive (#BądźAktywny), bez względu na wiek, pochodzenie społeczne czy poziom sprawności.
W 2022 r. Europejski Tydzień Sportu oferował zajęcia, konkursy i wyzwania odbywające się w 40 krajach. Odbyło się 32 000 wydarzeń, w których uczestniczyło ponad 13,2 miliona ludzi w całej Europie i poza nią.
Źródło: Komisja Europejska.