Logo: Województwo lubuskie
Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli

Kalendarz wydarzeń

Strona startowa

Postępowania o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego: główne decyzje podjęte w lipcu

Przyjmując jak zwykle pakiet decyzji dotyczących uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, Komisja Europejska podejmuje kroki prawne przeciwko państwom członkowskim, które nie wypełniły swoich zobowiązań wynikających z prawa unijnego. Decyzje te dotyczą różnych sektorów i dziedzin polityki UE, a ich celem jest zapewnienie właściwego stosowania prawa unijnego dla dobra obywateli i przedsiębiorstw.
Poniżej przedstawiono najważniejsze decyzje Komisji pogrupowane według obszarów polityki. Jednocześnie Komisja zamyka 135 spraw, w których kwestie sporne rozwiązano z udziałem zainteresowanych państw członkowskich bez konieczności kontynuowania przez Komisję postępowania.
Poniżej decyzje dotyczące Polski:
Usługi: Komisja podejmuje decyzję o skierowaniu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej sprawy przeciwko POLSCE w związku z zakazem reklamowania aptek i ich działalności
Komisja Europejska podjęła 14 lipca decyzję o skierowaniu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej sprawy przeciwko Polsce (INFR(2018)4028) w związku z zakazem reklamowania aptek i ich działalności wprowadzonym w drodze polskiej ustawy – Prawo farmaceutyczne. Zgodnie z polską ustawą apteki mogą jedynie udzielać ograniczonych informacji dla ogółu społeczeństwa na temat swojej lokalizacji i godzin pracy. Tym samym nie mogą przekazywać informacji handlowych przez internet ani za pomocą innych środków elektronicznych i nieelektronicznych. Komisja jest zdania, że obecnie obowiązująca polska ustawa narusza przepisy dyrektywy o handlu elektronicznym, a także art. 49 i art. 56 TFUE, ponieważ ustanawia całkowity zakaz, który jest nieuzasadniony i nieproporcjonalny w kontekście interesu zdrowia publicznego. Ponieważ Komisja uważa, że Polska nadal narusza przepisy UE, Komisja podjęła decyzję o skierowaniu tej sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Migracja, sprawy wewnętrzne i unia bezpieczeństwa
Walka z praniem pieniędzy: Komisja wzywa CZECHY, WĘGRY, POLSKĘ, SŁOWENIĘ i FINLANDIĘ do dokonania pełnej transpozycji przepisów UE dotyczących penalizacji prania pieniędzy
Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego i wystosowała wezwanie do usunięcia uchybienia do Czech (INFR(2023)2068), Węgier (INFR(2023)2070), Polski (INFR(2023)2072), Słowenii (INFR(2023)2073) i Finlandii (INFR(2023)2069) w związku z niedokonaniem pełnej transpozycji do prawa krajowego dyrektywy w sprawie zwalczania prania pieniędzy za pomocą środków prawnokarnych (dyrektywa (UE) 2018/1673). W przepisach określonych w tej dyrektywie zdefiniowano przestępstwa i kary w dziedzinie prania pieniędzy, aby ułatwić współpracę policyjną i sądową między państwami UE oraz uniknąć sytuacji, w której przestępcy korzystają z łagodniejszych systemów prawnych. W przepisach tych penalizuje się pranie pieniędzy, jeżeli dokonano tego czynu umyślnie i ze świadomością, że mienie pochodziło z działalności przestępczej. Komisja uważa, że Czechy, Węgry, Polska, Słowenia i Finlandia nie dokonały transpozycji do prawa krajowego wszystkich środków określonych w tej dyrektywie, w szczególności przepisów dotyczących przestępstw prania pieniędzy. Wymienionych pięć państw członkowskich ma teraz dwa miesiące na zastosowanie niezbędnych środków w celu usunięcia niedociągnięć stwierdzonych przez Komisję. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi Komisja może podjąć decyzję o wystosowaniu uzasadnionej opinii.
 Wymiar sprawiedliwości
Europejski nakaz aresztowania: Komisja wzywa BELGIĘ, BUŁGARIĘ, POLSKĘ, SŁOWACJĘ i FINLANDIĘ do spełnienia wymogów decyzji ramowej
Komisja Europejska podjęła 14 lipca decyzję o wystosowaniu dodatkowego wezwania do usunięcia uchybienia do Belgii (INFR(2021)2002), Polski (INFR(2020)2308) i Finlandii (INFR(2021)2110) w związku z niewykonaniem decyzji ramowej w sprawie europejskiego nakazu aresztowania (ENA) i procedury wydawania osób między państwami członkowskimi (decyzja ramowa Rady 2002/584/WSiSW). Komisja podjęła również decyzję o skierowaniu uzasadnionej opinii do Bułgarii (INFR(2021)2262) i Słowacji (INFR(2021)2240). Komisja może podjąć decyzję o wystosowaniu dodatkowego wezwania do usunięcia uchybienia, jeżeli środki zgłoszone przez państwa członkowskie w ramach udzielonej przez nie odpowiedzi nie stanowią pełnego wdrożenia decyzji ramowej. ENA to transgraniczne uproszczone postępowanie sądowe mające na celu przekazania osoby, której dotyczy wniosek w związku z postępowaniem karnym, wykonaniem kary pozbawienia wolności bądź zastosowaniem środka zabezpieczającego polegającego na pozbawieniu wolności. Mająca zastosowanie od 1 stycznia 2004 r. ENA zastąpiła długotrwałe procedury ekstradycyjne, które obowiązywały między państwami członkowskimi UE. Komisja wystosowała wezwania do usunięcia uchybienia do Bułgarii w lutym 2022 r. i do Słowacji w grudniu 2021 r. W następstwie odpowiedzi udzielonych przez te państwa Komisja stwierdziła, że Bułgaria nie dokonała prawidłowej transpozycji przepisów dotyczących powodów obligatoryjnej odmowy wykonania nakazu, skutecznej kontroli sądowej przed przekazaniem oraz pojęcia przyczyn natury humanitarnej uzasadniających odroczenie przekazania Natomiast Słowacja nie dokonała pełnej transpozycji przepisu dotyczącego orzeczeń, przed wydaniem których osoba skazana nie była osobiście obecna na rozprawie, a także nie dokonała prawidłowej transpozycji obowiązku wykonania europejskiego nakazu aresztowania, powodów obligatoryjnej odmowy wykonania, terminów na podjęcie decyzji w sprawie wykonania ENA oraz przepisu dotyczącego tranzytu. Komisja wystosowała wezwania do usunięcia uchybienia do Belgii w czerwcu 2021 r., do Polski w grudniu 2020 r. i do Finlandii we wrześniu 2021 r. Po otrzymaniu odpowiedzi Komisja stwierdziła, że wszystkie trzy państwa członkowskie nie dokonały prawidłowej transpozycji przepisów dotyczących tymczasowego przekazania osoby, której dotyczy wniosek, w oczekiwaniu na decyzję o przekazaniu. Stwierdzono ponadto, że Belgia i Polska nie dokonały prawidłowej transpozycji przepisów dotyczących warunków przesłuchania osoby, której dotyczy wniosek, w oczekiwaniu na decyzję o przekazaniu, a Polska przepisów dotyczących orzeczeń, przed wydaniem których osoba skazana nie była osobiście obecna na rozprawie, oraz konkurencyjnych wobec siebie zobowiązań międzynarodowych. Belgia, Bułgaria, Polska, Słowacja i Finlandia mają dwa miesiące na usunięcie niedociągnięć stwierdzonych przez Komisję. W przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o wystosowaniu uzasadnionej opinii do Belgii, Polski i Finlandii oraz o skierowaniu sprawy przeciwko Bułgarii i Słowacji do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Ochrona konsumentów: Komisja wzywa ESTONIĘ, IRLANDIĘ, CYPR, ŁOTWĘ, LUKSEMBURG i POLSKĘ do transpozycji przepisów dotyczących powództw przedstawicielskich
Komisja Europejska podjęła decyzję o wystosowaniu uzasadnionej opinii do Estonii, (INFR(2023)0011) Irlandii (INFR(2023)0021), Cypru (INFR(2023)0005), Łotwy (INFR(2023)0027), Luksemburga (INFR(2023)0025) oraz Polski (INFR(2023)0030) w związku z niedokonaniem transpozycji przepisów UE ustanowionych w dyrektywie w sprawie powództw przedstawicielskich (dyrektywa (UE) 2020/1828). W dyrektywie przewidziano wymóg, aby państwa członkowskie zezwoliły wyznaczonym organizacjom konsumenckim i organom publicznym na wnoszenie w imieniu konsumentów powództw w związku z nielegalnymi praktykami przedsiębiorców. Konsumenci, którzy zostali poszkodowani w wyniku nielegalnej praktyki handlowej, mogą dochodzić rekompensaty, takiej jak odszkodowanie, wymiana lub naprawa. W styczniu 2023 r. Komisja wystosowała wezwania do usunięcia uchybienia do 24 państw członkowskich w związku z niedopełnieniem obowiązku zgłoszenia środków w pełni transponujących dyrektywę w terminie do 25 grudnia 2022 r. Po wymianie informacji z tymi państwami członkowskimi i dokładnej analizie ich odpowiedzi Komisja stwierdziła, że Estonia, Irlandia, Cypr, Łotwa, Luksemburg i Polska nie przedstawiły zadowalających informacji na temat środków transpozycji dyrektywy. Wspomniane sześć państw członkowskich ma dwa miesiące na usunięcie niedociągnięć stwierdzonych przez Komisję. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu przeciwko nim sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Komisja Europejska podjęła również decyzję o wystosowaniu uzasadnionych opinii do Bułgarii (INFR(2022)0290), Irlandii (INFR(2022)0309), Cypru (INFR(2022)0291), Niderlandów (INFR(2022)0315) i Polski (INFR(2022)0317) w związku z niedokonaniem przez te państwa transpozycji przepisów UE dotyczących dostępności produktów i usług dla osób z niepełnosprawnościami (dyrektywa (UE) 2019/882) do ich prawa krajowego. W europejskim akcie w sprawie dostępności przewidziano wymóg, aby kluczowe produkty i usługi, takie jak telefony, komputery, e-booki, usługi bankowe i komunikacja elektroniczna były dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Przyczyni się to do zwiększenia aktywnego udziału w życiu społecznym, w tym w kształceniu i zatrudnieniu, a także do zwiększenia niezależności i możliwości poruszania się osób z niepełnosprawnościami, których w Europie jest co najmniej 87 milionów. Należy zapewnić, aby przedsiębiorstwa i usługi spełniały do 2025 r. zestaw wspólnych unijnych wymogów dotyczących dostępności. W lipcu 2022 r. Komisja wystosowała wezwania do usunięcia uchybienia do 24 państw członkowskich, a w kwietniu 2023 r. do kolejnych trzech państw członkowskich, w związku z niedopełnieniem obowiązku zgłoszenia środków w pełni transponujących dyrektywę. Komisja podjęła dziś decyzję o wystosowaniu uzasadnionych opinii do Bułgarii, Irlandii, Cypru, Niderlandów i Polski w związku z niedopełnieniem obowiązku zgłoszenia krajowych środków transpozycji. Te pięć państw członkowskich ma teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i podjęcie niezbędnych środków. w przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE.
Podatki: Komisja wzywa BELGIĘ, GRECJĘ, HISZPANIĘ, CYPR, POLSKĘ i PORTUGALIĘ do zakończenia transpozycji do prawa krajowego przepisów dotyczących transparentności podatkowej i zamyka postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego wszczęte przeciwko SŁOWENII z powodu braku transpozycji wspomnianej dyrektywy
Komisja Europejska podjęła jednocześnie decyzję o wystosowaniu uzasadnionej opinii do Belgii (INFR(2023)0003), Grecji (INFR(2023)0014), Hiszpanii (INFR(2023)0016), Cypru (INFR(2023)0006), Polski (INFR(2023)0031) i Portugalii (INFR(2023)0033) w związku z niewywiązaniem się przez te państwa z obowiązku zgłoszenia krajowych środków transponujących dyrektywę Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r. (dyrektywa DAC7) zmieniającą dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania. Zgodnie z dyrektywą DAC7 platformy cyfrowe takie jak strony internetowe i aplikacje mobilne, które zapewniają podatnikom możliwość prowadzenia sprzedaży towarów, oferowania usług świadczonych osobiście przez internet i offline lub wynajmowania nieruchomości bądź środków transportu są zobowiązane zgłaszać takich podatników i przekazywać informacje na temat prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Tego rodzaju informacje ułatwiłyby organom podatkowym przeciwdziałanie uchylaniu się od opodatkowania lub przekazywaniu nieprawdziwych informacji przy wykorzystaniu platform cyfrowych. Termin na zgłoszenie krajowych środków transpozycji upłynął 31 grudnia 2022 r. Belgia, Grecja, Hiszpania, Cypr, Polska i Portugalia mają dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i wprowadzenie niezbędnych środków. W przypadku braku pełnego zgłoszenia wszystkich krajowych środków implementacyjnych, Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Transport drogowy: Komisja wzywa BELGIĘ, BUŁGARIĘ, DANIĘ, FRANCJĘ, WŁOCHY, WĘGRY, MALTĘ, POLSKĘ, SŁOWENIĘ I FINLANDIĘ do prawidłowego transponowania przepisów dotyczących delegowania kierowców
Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego i wystosowała wezwanie do usunięcia uchybienia do Danii (INFR(2023)2086) i Francji (INFR(2023)2087) w związku z niedopełnieniem obowiązku powiadomienia Komisji o dokonaniu transpozycji wszystkich środków przewidzianych w dyrektywie (UE) 2020/1057 do prawa krajowego.
Komisja podjęła również decyzję o wystosowaniu uzasadnionej opinii do Belgii (INFR(2022)0194), Bułgarii (INFR(2022)0196), Włoch (INFR(2022)0231), Węgier (INFR(2022)0226), Malty (INFR(2022)0240), Polski (INFR(2022)0247), Słowenii (INFR(2022)0260) i Finlandii (INFR(2022)0217), w związku z brakiem zgłoszenia Komisji transpozycji do prawa krajowego wszystkich środków na podstawie dyrektywy (UE) 2020/1057. W przedmiotowej dyrektywie określono przepisy unijne dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego. Gwarantuje się w niej prawo kierowców do otrzymywania wynagrodzenia w kraju, do którego są oni delegowani, a także ustanawia się jasne ramy prawne dla przewoźników realizujących przewozy (np. zamknięty wykaz wymogów administracyjnych i środków kontrolnych). Państwa członkowskie były zobowiązane do przyjęcia środków krajowych w celu transpozycji tej dyrektywy do 2 lutego 2022 r.
Dania ani Francja nie wprowadziły wszystkich środków niezbędnych do zapewnienia pełnej transpozycji dyrektywy do prawa krajowego lub nie powiadomiły Komisji o takich środkach. W związku z tym Komisja kieruje do dwóch wspomnianych państw członkowskich wezwania do usunięcia uchybienia, a państwa te mają teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i usunięcie niedociągnięć stwierdzonych przez Komisję. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi Komisja może podjąć decyzję o wystosowaniu uzasadnionej opinii.
Belgia, Bułgaria, Włochy, Węgry, Malta, Polska, Słowenia i Finlandia nie wskazały w wystarczająco jasny i precyzyjny sposób wszystkich środków krajowych, które ich zdaniem odpowiadają różnym obowiązkom nałożonym dyrektywą. W związku z tym Komisja podjęła decyzję o wystosowaniu uzasadnionej opinii do wspomnianych państw członkowskich, które mają teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i wprowadzenie niezbędnych środków. W przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Bezpieczeństwo ruchu drogowego: Komisja wzywa BELGIĘ, DANIĘ, NIDERLANDY i POLSKĘ do prawidłowej transpozycji przepisów UE dotyczących kontroli drogowych
Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego i wystosowała wezwanie do usunięcia uchybienia do Niderlandów (INFR(2023)2080) w związku z nieprawidłowym transponowaniem dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2021/1716.
Komisja Europejska podjęła ponadto decyzję o wystosowaniu uzasadnionych opinii do Belgii (INFR(2022)0399), Danii (INFR(2022)0418) i Polski (INFR(2022)0432) w związku z nieprawidłowym transponowaniem dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2021/1716. Dyrektywą tą zaktualizowano dyrektywę 2014/47/UE, jeśli chodzi o oznaczeniach kategorii pojazdów, w szczególności w odniesieniu do kategorii ciągników szybkich, i ma ona na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zapewnienie zdatności do ruchu ciężkich pojazdów użytkowych poruszających się po drogach publicznych. Państwa członkowskie miały dokonać transpozycji tej dyrektywy do prawa krajowego do 27 września 2022 r. Pomimo że Niderlandy zgłosiły pełną transpozycję dyrektywy, Komisja uważa, że niektóre obowiązki wynikające z dyrektywy zostały nieprawidłowo transponowane. Komisja kieruje zatem do Niderlandów wezwanie do usunięcia uchybienia, a państwo to ma teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i usunięcie niedociągnięć stwierdzonych przez Komisję. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi Komisja może podjąć decyzję o wystosowaniu uzasadnionej opinii.
Jeśli chodzi o Belgię, Danię i Polskę, w listopadzie 2022 r. Komisja wystosowała wezwania do usunięcia uchybienia do tych trzech państw członkowskich. Stwierdzono niezgodność transpozycji w niektórych obszarach objętych dyrektywą. Problemy związane ze zgodnością stwierdzone przez Komisję są różne dla każdego państwa członkowskiego i obejmują odniesienie do dyrektywy w przepisach oraz jej urzędową publikację. W związku z tym Komisja podjęła decyzję o wystosowaniu uzasadnionej opinii do tych trzech państw członkowskich, które mają teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi i wprowadzenie niezbędnych środków. W przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu spraw do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Źródło: Komisja Europejska.

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją

Dane kontaktowe

Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli

 
 
 
Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli
 
Rue de la Loi 155
1040 BRUKSELA

 
 

Biuro Współpracy Zagranicznej i Europejskiej Współpracy Terytorialnej

Dyrektor: Radosław Brodzik
 
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze      
 
Ul. Podgórna 7
PL 65-057 ZIELONA GÓRA

 
Tel: +48 68 45 65 389